گردشگری و توریسم

حکم توقف ساخت و ساز در حریم کاخ جهانی گلستان گرفته شده است

محسن شیخ الاسلامی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ساخت و ساز در حریم درجه یک و منظر کاخ گلستان از طریق بخش حقوقی سازمان میراث فرهنگی و مدیریت کاخ در حال رسیدگی است.
به گزارش ایرنا کاخ گلستان تنها مجموعه ثبت جهانی پایتخت به شمار می رود که ادامه روند بی توجهی به ساخت و سازهای تجاری در حریم آن زنگ خطر خروج این اثر از فهرست آثار جهانی را به صدا درآورده است.
شیخ الاسلامی افزود: ساخت و سازهای در حریم کاخ گلستان مغایر با ضوابط محدوده عرصه و حریم است و فعالیت پروژه آن متوقف شده تا عملیات عمرانی آن متناسب و همسان سازی شود.
وی با بیان اینکه عملیات عمرانی در مجموعه سرای تجاری دلگشا پیش از این توسط مالک در حال اجرا بوده است افزود: طبق نظر میراث می بایست ارتفاع حریم منظر این ساخت و ساز هفت متر و 50 سانتیمتر در نظر گرفته شود که برای رسیدگی بیشتر به این پرونده از طریق مراجع قانونی موضوع در دست پیگیری است.
معاون میراث فرهنگی استان تهران تصریح کرد: طبق نظر شورای ثبت جهانی بناها، ساخت سرای تجاری دلگشا در حریم کاخ مغایر با ضوابط جهانی است و بی توجهی به آن خطر حذف نام کاخ گلستان این اثر را از فهرست یونسکو به همراه داشته باشد.
شیخ الاسلامی همچنین به صدور مجوز ساخت و ساز در 2 پلاک مختلف در محدوده بازار و کاخ گلستان اشاره و بیان کرد: مجوز ساخت و سازها چند سال پیش(حدود سال 91) پیش از ثبت جهانی کاخ گلستان، با تایید میراث فرهنگی استان صادر شده که این موضوع حریم و عرصه بازار تهران را به خطر انداخته است.
وی افزود: اینک در این پلاک ها در مرحله گودبرداری و نصب اسکلت فلزی به ارتفاع 10 و نیم متر (بیش از حد مجاز قانونی) فعالیت هایی انجام می شود که این موضوع در کش و قوس با مالکان آنها قرار دارد.
شیخ الاسلامی با بیان اینکه بیش از سه هزار و 400 اثر در سطح استان واجد ارزش و ثبت ملی شناخته شده اند گفت: تنها حریم و عرصه قانونی 32 اثر ملی تهران مشخص شده است.
وی ادامه داد: با ثبت حریم قانونی در اطراف بناهای تاریخی، مجوز ساخت و ساز تنها در ارتفاع هفت تا 12متر و 50 سانتیمتر با نظر میراث فرهنگی به مالکان داده می شود.
به گزارش ایرنا کاخ گلستان که از ارگ تاریخی تهران برجای مانده است بیش از 200سال قدمت دارد که از غرب به خیابان ناصرخسرو و از جنوب به خیابان 15 خرداد مسیر دسترسی دارد.
بنای کاخ گلستان در سال 1334 به شماره 417 در فهرست آثار ملی ایران و در سال 2013 (دوم تیرماه 92)در سی‌وهفتمین اجلاس سالانه یونسکو در کامبوج نام این کاخ به فهرست میراث جهانی اضافه شد.
تهرام/7247// 1008

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


حریم کاخ گلستان