گردشگری و توریسم

شهرداری تهران: بر ساخت و ساز حریم کاخ گلستان نظارت داریم

علی محمد سعادتی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا خاطرنشان کرد: بخشی از این بنا در طبقات پایین، همکف و زیرسطح مشکل خاصی ( از نظر حریم) ندارد و در خصوص طبقات بالایی ناظر شهرداری تهران مراقبت ها را انجام و تذکرات لازم را خواهد داد.
به گزارش ایرنا کاخ گلستان تنها مجموعه ثبت جهانی پایتخت به شمار می رود که ادامه روند بی توجهی به ساخت و سازهای تجاری در حریم آن زنگ خطر خروج این اثر از فهرست آثار جهانی را به صدا درآورده است.
شهردار منطقه 12 تهران با بیان اینکه موضوع این بنا و محل اختلاف با سازمان میراث فرهنگی در خصوص طبقات بالایی و رعایت حریم کاخ گلستان است تصریح کرد: بخش هایی از اسکلت مربوط به این طبقات جمع آوری شده و بخش هایی نیز از آن مانده که اجازه کار ندارد.
به گفته سعادتی اقداماتی که اکنون در این بنا در حال انجام است مربوط به طبقات همکف، طبق اول یا زیرسطح است که در حریم مجاز قرار دارد.
وی تأکید کرد: تا تعیین تکلیف طبقات بالایی این بنا شهرداری تهران اجازه انجام هیچگونه عملیات ساختمانی را نخواهد داد.
در همین زمینه معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران نیز امروز در گفت و گو با ایرنا ساخت و ساز و گودبرداری یک مجموعه تجاری در حریم کاخ گلستان را غیرقانونی دانست و گفت: با همکاری شهرداری اکنون حکم توقف عملیات عمرانی این مجموعه گرفته شده است.
محسن شیخ الاسلامی افزود: ساخت و ساز در حریم درجه یک و منظر کاخ گلستان از طریق بخش حقوقی سازمان میراث فرهنگی و مدیریت کاخ در حال رسیدگی است.
وی بیان کرد: طبق نظر میراث ارتفاع حریم منظر این ساخت و ساز نباید بیشتر از هفت متر و 50 سانتیمتر در نظر گرفته شود که برای رسیدگی بیشتر به این پرونده از طریق مراجع قانونی موضوع در دست پیگیری است.
معاون میراث فرهنگی استان تهران تصریح کرد: طبق نظر شورای ثبت جهانی بناها، ساخت سرای تجاری دلگشا با مختصات موجود در حریم کاخ مغایر با ضوابط جهانی است و بی توجهی به آن خطر حذف نام کاخ گلستان این اثر را از فهرست یونسکو به همراه داشته باشد.
تهرام/9353/ 1008

انتهای پیام /*


فرهنگي


كاخ گلستان


شهرداري


نقض حريم