گردشگری و توریسم

مرمت مجموعه تاریخی مفخم بجنورد آغاز شد

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی این اداره کل، حبیب یزدان پناه روز یکشنبه اظهار داشت: اعتبار مورد نیاز برای مرمت این مجموعه، که بر اثر زلزله اردیبهشت ماه پارسال آسیب دیده بود، 5.5 میلیارد ریال برآورد شده است.
وی افزود: 1.5 میلیارد ریال از این رقم از محل اعتبارات ملی تخصیص یافته و مابقی باید از محل منابع استانی تأمین شود.
وی با بیان اینکه خسارت دیدگی عمارت مفخم بیشتر است، اظهار داشت: ابتدا عمارت مفخم مرمت شده و پس از آن مرمت و استحکام بخشی بنای آیینه خانه عملیاتی می‌شود.
یزدان پناه با اشاره به طرح ساماندهی و احیای عمارت مفخم نیز گفت: تحویل بخشی از بیمارستان امام رضا (ع) به این مجموعه تاریخی و بازآفرینی مجموعه به شکل اولیه از آرزوهای دیرینه مردم بجنورد بود که این موضوع با پیگیری‌های انجام شده و مساعدت مسئولان استانی در حال تحقق است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی اظهار داشت: بیمارستان امام رضا(ع) بخشی از عرصه مجموعه مفخم است که باید تخلیه شده و در اختیار میراث ‌فرهنگی قرار گیرد که در آینده نزدیک به نقطه گردشگری، میراث‌ فرهنگی و بازار صنایع ‌دستی استان تبدیل خواهد شد.
به گزارش ایرنا عمارت مفخم بزرگترین و شاخص ­ترین اثر تاریخی دوره قاجار در خراسان شمالی است که اوایل سال 1300 هجری قمری به دستور یارمحمدخان شادلو، حاکم شمال خراسان، به عنوان محل سکونت وی و خانواده اش، مشتمل بر 34 اتاق و 2 تالار بزرگ ساخته شده است.
بنای معروف به آیینه خانه نیز از یادمان های برجسته دوره قاجار در این خطه است که در آن عصر همراه با بناهای دیگر از جمله عمارت مفخم، کلاه فرنگی، حوضخانه و سردر، در باغ بزرگی قرار داشته و مجموعه دارالحکومه مفخم را تشکیل می داده است.
بیش از یکهزار و 200 اثر تاریخی در خراسان شمالی شناسایی شده که 583 اثر آن به ثبت رسیده است.
3007/5132

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


مفخم


خراسان شمالي