اماکن دیدنی ایران

امضای تفاهم‌نامه همکاری های حمل و نقل بین‌المللی جاده‌ای بین ایران و عراق

تفاهم‌نامه کمیسیون مشترک حمل و نقل بین‌المللی جاده‌ای فی مابین وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران و وزارت نقل جمهوری عراق در محل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای امضا شد.

باشگاه خبرنگاران جوان: رضا نفیسی مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی اظهار داشت: این نشست با هدف توسعه روابط حمل و نقلی جاده‌ای و تسهیل گردشگری فی مابین دو کشور برگزار شد و پس از مذاکره و گفت‌ وگوهای کارشناسی، با امضای مقامات حمل و نقلی دو کشور طرفین به توافقاتی دست یافتند.

نفیسی با بیان این که طرفین اطلاعات تردد ناوگان یکدیگر به قلمرو دو کشور را مبادله و از روند رو به رشد آن ابراز خرسندی نمودند، افزود:به منظور تحکیم روابط‌ حمل و نقل بین‌المللی جاده‌ای، طرفین بر اجرای مفاد مندرج در یادداشت تفاهم‌ امضاء شده بین وزرای ذیربط دو کشور در تاریخ 27 بهمن سال 93 تأکید کردند.

وی افزود: طرفین توافق کردند تمام مبالغ و هزینه‌های دریافتی در پایانه‌های مرزی را به یکدیگر اعلام و هرگونه تغییر در آن به اطلاع طرف مقابل رسانده شود.

نفیسی به سایر مفاد تفاهم‌نامه اشاره کرد و افزود:تسهیل صدور روادید چند بار ورود برای رانندگان دو طرف، حل مشکل بیمه رانندگان ناوگان حمل و نقل بین‌المللی درگیر سوانح رانندگی، اصلاح و بهسازی پایانه‌های مرزی، توسعه و احداث راه‌های دسترسی مناسب به پایانه‌های مرزی، فعال‌سازی حمل و نقل کالا و مسافر در تمام پایانه‌های مرزی دو کشور و تسهیل و برقراری نظم در جابه‌جایی کالا و مسافر در قلمرو دو کشور از جمله بندهای اصلی این تفاهم‌نامه بوده و از طریق مراجع ذیربط دو کشور قابل پیگیری است.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی اظهار داشت: در این تفاهم‌نامه مقرر شد روند تأیید قرارداد شرکت‌های حمل و نقل بین‌‌المللی مسافری ایرانی برای حمل و نقلی مسافران بین دو کشور، از سوی یکی از شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نقل عراق انجام شود.

نفیسی خاطرنشان کرد:طرفین بر رعایت مقررات لازم‌الاجرای ابعاد و اوزان وسایل‌نقلیه متردد در قلمرو دو کشور توافق کردند و برای انجام برنامه‌ریزی لازم در امور حمل و نقل بین‌المللی کالا و مسافر مقرر شد طرفین هرگونه تغییر در ساعات کاری پایانه‌های مرزی دو کشور را از قبل به طور رسمی به طرف مقابل اعلام نمایند.