اماکن دیدنی ایران

تجاوز به جنگل‌های شمال!

عضو هئیت علمی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور گفت: نبود نظارت و برنامه مدون برای جنگل ها باعث شده ندانیم چه مساحتی از جنگل مورد تجاوز قرار گرفته و چه میزان برداشت از درختان در قالب قاچاق چوب انجام شده است.

ایسنا: سید احسان ساداتی با بیان اینکه عدم نظارت دستگاه ها و نبود ارزیابی درست باعث شده تا اطلاعی از مشکلات مناطق جنگلی نداشته باشیم، اظهار کرد: در حال حاضر مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی مازندران با کمک اداره کل منابع طبیعی با تدوین برنامه‌هایی به دنبال ارزیابی مناطق دارای طرح و مدیریت جنگلداری و مکان‌های آسیب دیده است.

*بهره برداری نادرست و نابودی جنگل‌های هیرکانی

ساداتی با اشاره به اینکه بهره برداری نادرست باعث نابودی جنگل‌ها شده است، تصریح کرد: با ارزیابی درست، وضعیت فعلی مناطقی که طرح جنگلداری در آن ارائه نشده یا قسمت هایی که به خاطر شرایط خاص کنار گذاشته شد، مشخص می‌شود.

عضو هئیت علمی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور گفت: به صرفه بودن شرایط برای شرکت‌های اجرایی طرح جنگلداری باعث شد تا از مناطقی که در آن گونه‌ها و موجودی خوبی بوده استفاده کنند.

*طرح‌های جنگل به اهداف اصلی خود نرسید!

ساداتی با بیان اینکه طرح های جنگلداری توسط متخصصین این حوزه تهیه و تدوین شد، تاکید کرد: در طرح کتابچه، نقشه منطقه و موجودی جنگل به لحاظ حجم، تراکم، گونه های جنگلی، ترکیب گونه‌ها و ساختار جنگل که براساس زمان بندی بوده مشخص شده است که با پیاده سازی آن، جنگل حالت پویایی و پایداری را تحت عنوان توسعه پایدار حفظ می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه تدوین کتابچه‌های طرح جنگلداری که برای آبخیز ناحیه هیرکانی و جنگل‌های غرب تهیه شده مشکلی نداشته است، افزود: در جنگل‌های غرب کشور به دلیل مخروبه بودن و نوع پوشش که بیشتر بلوط است بحث بهره برداری منتفی بوده و بیشتر بهره برداری‌ها بر روی جنگل های شمال برنامه‌ریزی شده است.

رئیس بخش تحقیقات منابع طبیعی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی مازندران بابیان اینکه متاسفانه طرح‌ها تاکنون به اهداف اصلی خود نرسیده است، گفت: بخشی به اجرا و نظارت دستگاه های ذیربط بر این طرح و تعهدات مجری آن باز می‌گردد.

این کارشناس علوم جنگل با بیان اینکه قرار نیست با تفکر اینکه تا ۵ سال بعد به جنگل نیاز نداریم از آن برداشت نادرست کنیم، یادآور شد: باید پایداری و موجودی جنگل حفظ و با توجه میزان رویش مثلا ۲۰ تا ۳۰ درصد آن برداشت و مابقی به عنوان موجودی باقی بماند، این امر باعث می شود در دراز مدت جنگل به اوج فرآیند تکاملی اکوسیستمی خود برسد.

عضو هئیت علمی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور یادآور شد: اگر این تعهدات به درستی انجام نشود، مسیر پویایی از بین رفته و جنگل سیر نابودی را پیش می گیرد، آن وقت گونه هایی در آن جا حاکم می شوند که جزء گونه های صنعتی و بومی منطقه نیستند و جنگل به لحاظ نمای ظاهری رو به تخریب رفته و سیر نزولی خود را طی می کند.

*برداشت از جنگل های حفاظتی ممنوع!

وی بیان کرد: برخی از مناطق هیرکانی شمال دارای شیب بیش از ۷۰ درصد است که نسبت به جنگل های اروپا صعب العبورتر هستند، این نوع مناطق به عنوان جنگل های حفاظتی مطرح است و هیچ گونه تصرفی نباید در آن صورت گیرد.

ساداتی در ادامه بیان کرد: طبق مصوبه ۵ سال اخیر طرح تنفس، هرگونه بهره برداری از جنگل ممنوع شده و نرسیدن به اهداف اصلی طرح جنگلداری مربوط به قبل از اجرایی شدن این قانون است.

وی با بیان اینکه تمامی فعالیت های ما در صورتی که بخواهیم به نتیجه ای موفق آمیز نایل شویم باید دارای برنامه ریزی دقیق باشد، یادآور شد: برای حفظ جنگل از گزند انسان، حیوان و طبیعت باید از مقررات خاصی استفاده کرد؛ این مقررات شامل قوانین اکولوژیکی، یک سری قوانین اداری برای کنترل اهالی و روستاییان مجاور جنگل و دام های آنان، کنترل شخص بهره بردار و همچنین تهیه دستورالعمل بهره برداری و جلوگیری از لطمه وارد شدن به زمین نهال‌های جنگلی و خود جنگل به عنوان یک اکوسیستم است.

رئیس بخش تحقیقات منابع طبیعی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه “پارسل” کوچکترین واحد برنامه ریزی در یک طرح جنگلداری است که در آن زمان اجرای فعالیت (جاده سازی، بهره برداری، جنگلکاری، عملیات پرورشی، زمانبندی خروج دام و …) مشخص می‌شود، خاطرنشان کرد: طرح پارسل جنگل یعنی چیزی حدود ۲۰ تا ۵۰ هکتار را شامل می‌شود که می‌توان برای احیا، حفظ و بهره برداری با نشانه گذاری طرح توسط متخصصین برنامه‌ریزی های لازم را انجام داد.
انتهای پیام