گردشگری و توریسم

باران سه سابات تاریخی دزفول را دچار ریزش کرد

حجت اله آریایی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سابات نیلساز گلچین، گنجشکیان و سه در بر اثر بارندگی اخیر دچار ریزش شدند.
وی با بیان اینکه میزان ریزش های این سابات باید بیشتر بررسی شوند، گفت: این سابات ها بین 30 تا 50 درصد آسیب دیدند و اگر وضعیت به همین صورت پیش رود ممکن است کامل تخریب شوند.
آریایی با بیان اینکه قدمت این سه سابات به دوره پهلوی اول برمی گردد و یکی از آنها ثبت ملی است، افزود: برای مرمت و ایمن سازی این سه سابات بین سه تا چهار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول اظهار داشت: فاضلاب و بارندگی موجب نشست سابات بیدل واقع در حوالی خانه مجدیان دزفول شده است.
وی بیان کرد: 70 خانه و بنا در بافت قدیم دزفول در خطر تخریب هستند که باید مرمت شوند البته در این خصوص با مالکان نامه نگاری شده تا برای مرمت و استحکام بخشی آنها اقدام شود.
آریایی افزود: اگر خانه های تاریخی ثبت ملی شوند در صورت وجود اعتبار نسبت به مرمت آنها اقدام می شود البته به خانه هایی که ثبت ملی نیستند، در بافت قدیم واقع شده اند و احتمال خطر ریزش دارند نیز اطلاع رسانی می شود تا درخصوص تعیین تکلیف آنها اقدام شود.
وی با بیان اینکه سابات حوالی خانه بهروزیان در خطر تخریب است، گفت: این سابات بعد از سابات سه در که هنوز ثبت ملی نشده در بارندگی دچار ریزش هایی شده و نیازمند مرمت فوری است.
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول افزود: تاکنون در چندین مرحله تذکرهایی به متصرفان این خانه داده شده که خانه را تخلیه کنند تا بارندگی منجر به تخریب کامل آن نشود.
7278/3022

انتهای پیام /*


فرهنگي


سابات


ميراث فرهنگي


دزفول