اخبار گردشگری

فعالیت 1.5 میلیون نفر در صنعت فرش دستباف ایران

رئیس هیئت مدیره صندوق کارآفرینی امید گفت: عمده مددجویان و هم چنین عمده زنان روستایی سرپرست خانوار بافندگان فرش ایرانی هستند و توجه به این صنعت گام مهمی در راستای فقرزدایی از کشور خواهد بود.

علی ربیعی در گردهمایی سراسری روسای ادارات فرش دستباف سازمان های صنعت، معدن و تجارت سراسر کشور، در چابهار اظهار کرد: ایجاد شغل در صنعت فرش دستباف ایران که به مثابه ابزار فرهنگی و دیپلماسی فرهنگی است بسیار ارزان تر از دیگر صنایع تمام می شود؛ ما برای مثلا یک پتروشیمی باید 12 هزار میلیاردتومان سرمایه گذاری کنیم تا حداکثر بتوانیم 700 نفر را مشغول به کار کنیم اماسرمایه گذاری در فرش دستباف علاوه بر آن که خواهان بسیاری در جهان دارد موجب تقویت فرهنگ ما نیز می شود.

وی با بیان اینکه در دوران تحریم گذشته؛ صادرات فرش ایران از هزارتن به 400 تن رسید؛ افزود: در سال های اخیر تحریم های ظالمانه و هم چنین سنتی بودن فروشندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران، بسیاری از بازارهای هدف ما باآنکه فرش دستباف ایران منحصربه فرد است در تسخیر کشورهای دیگری مثل ترکیه قرار گرفتند؛ تحریم یک وجه است؛ اگر صادرکنندگان و تجار فرش از حالت سنتی بیرون بیایند و با تاسیس شرکت های بزرگ به صادرات مبادرت بورزند قطعا فرش دستباف ایران جایگاه واقعی خود را در بازارها و فرهنگ های سراسر جهان پیدا خواهد کرد.

هم اکنون 1.5 میلیون نفر در صنعت فرش دستباف ایران فعالیت می کنند؛ فرش دستباف علاوه بر جنبه های اقتصادی و فرهنگی، جنبه های اجتماعی نیز دارد؛ عمده مددجویان و هم چنین عمده زنان روستایی سرپرست خانوار بافندگان فرش ایرانی هستند و توجه به این صنعت گام مهمی در راستای فقرزدایی از کشورخواهد بود.

80 درصد فرش دستباف ایران صادر می شود. با تقویت صنعت فرش دستباف و حضور شرکت های قدرتمند برای بازاریابی و فروش؛ تحولی مهم برای ایجاد اشتغال و فقرزدایی رخ خواهد داد.

شایان ذکر است، گردهمایی سراسری روسای ادارات فرش دستباف سازمان های صنعت، معدن و تجارت با حضور علی ربیعی وزیرسابق کار و رئیس هیئت مدیره صندوق کارآفرینی امید و مدیران مرکز ملی فرش ایران در چابهار درحال برگزاری است.

« دنیای سفر » این نوشته را از «
ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.