اماکن دیدنی ایران

شهردار جدید تهران به مسائل گردشگری اشراف دارد

عضو ناظر مجلس در شورای عالی گردشگری گفت: به آقای حناچی برای انتخابشان به‌عنوان شهردار تهران تبریک می‌گویم. به نظر می‌رسد انتخاب ایشان برای بخش گردشگری در شهر تهران اتفاق خوبی باشد؛ چون تا جایی که من مطلع هستم، ایشان از شهردارانی هستند که با مسائل و امور مربوط به گردشگری آشنایی دارند.

اسماعیل ناصری:

پروانه سلحشوری در گفت‌وگو با «توریسم» افزود: به یاد دارم در شورای عالی میراث‌فرهنگی و گردشگری یک بار آقای حناچی به‌عنوان نماینده وزارت متبوعه خود یعنی راه و شهرسازی حضور داشتند. این نشان می‌دهد که ایشان در جریان جزئیات اتفاقاتی که در حوزه گردشگری در سطح کلان ملی رخ می‌دهد، هستند و با چالش‌ها و مشکلات این صنعت آشنایی دارند. به‌تبع این آشنایی با مسائل در سطح ملی، طبیعتاً ایشان به موضوعات گردشگری در شهر تهران هم اشراف دارند.

پروانه سلحشوری نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه گردشگری فراتر از آن است که صرفاً به یک سازمان مربوط شود، عنوان کرد: معنای فرابخشی‌بودن صنعت گردشگری همین است. یعنی همکاری نهادها و سازمان‌های مختلف از جمله شهرداری‌ها را می‌طلبد. شهرداری تهران می‌تواند در حفظ میراث‌فرهنگی و همچنین رونق گردشگری نقش مهمی ایفا کند. به هر حال امیدواریم آقای حناچی و مجموعه شورای شهر و شهرداری رونق گردشگری در شهر تهران را مدنظر قرار بدهند. بخشی از این توجه می‌تواند با هدف جذب گردشگران خود شهر تهران در قالب تورهای یک‌روزه تهران‌گردی انجام شود.

گردشگری می‌تواند یکی از منابع درآمدی شهرداری‌ها از جمله شهرداری تهران باشد. سلحشوری به ضرورت توجه شهرداری تهران به موضوع موزه‌داری اشاره کرد و گفت: امیدواریم در جهت رونق و گسترش موزه‌ها در شهر تهران، شاهد کارهای درخوری از سوی شهرداری در دوران تصدی آقای حناچی باشیم. چراکه موزه‌ها هم محل حفظ و نگهداری آثار تاریخی و فرهنگی ما هستند و هم به سبب جاذبه‌های عمومی‌شان برای بازدیدکنندگان در بخش گردشگری موضوعیت دارند. نماینده مردم تهران در مجلس به دکه‌های خیابان 30 تیر اشاره کرد و گفت: اگرچه آن دکه‌ها و نصب و راه‌اندازی کسب‌وکارهای مرتبط با خوراک به‌ظاهر موجب رونق آن خیابان که خیابان تاریخی تهران است و موزه‌های مهم شهر را دربر می‌گیرد، شده اما به گفته کارشناسان، طبخ غذا در آن خیابان می‌تواند به آثار موزه‌ای آسیب برساند. گفته می‌شود که سوخت روغن‌ها برای تهیه غذا در خیابان 30 تیر محیط این خیابان را آلوده می‌کند و دود و بخار ناشی از آن در درازمدت به اشیای داخل موزه‌ها آسیب می‌زند. به هر حال باید در این‌باره کار تحقیقاتی انجام شود تا خدای ناکرده میراث‌فرهنگی و تمدنی ما خسارت نبیند. در صورتی که به لحاظ علمی ثابت شود وجود آن دکه‌ها در خیابان 30 تیر خسارت‌آفرین است، باید تمهیدی اندیشید و مثلاً آنها را به جایی دیگر که شاید کسب‌وکارشان رونق بیشتری هم داشته باشد، منتقل کرد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه شورای عالی میراث‌فرهنگی و گردشگری در دوره ریاست فعلی سازمان جلسه‌ای برگزار نکرده، اظهار داشت: در کمیسیون فرهنگی همان‌طور که آقای مازنی، ریاست محترم کمیسیون هم تأکید دارند باید به اقتصاد فرهنگ که بخشی از آن طبعاً صنعت گردشگری است، به‌صورت ویژه توجه شود. آقای مازنی بسیار علاقه‌مند هستند که کمیته‌ای را تحت عنوان کمیته «اقتصاد فرهنگ» در کمیسیون فرهنگی ایجاد کنند و مقوله گردشگری هم ذیل آن قرار بگیرد. باید تیمی تشکیل شود که علاقه‌مند به این موضوع بوده و دغدغه اقتصاد فرهنگ داشته باشند.
وی در ادامه افزود: اگرچه همکاران علاقه‌مندی بین اعضای کمیسیون فرهنگی هستند که بتوان روی آنها برای ایجاد کمیته اقتصاد فرهنگ حساب کرد، اما تاکنون این امکان میسر نشده است. شما می‌دانید که اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس 18 نفرند؛ یعنی به‌طور طبیعی 6 نفر از تعداد اعضای اغلب کمیسیون‌های موجود کمتریم که این بیشتر از اعضای یک کمیته است. بنابراین اگر قرار باشد مقوله گردشگری به‌طور مجزا در کمیته‌ای پیگیری شود، باز هم نیاز داریم از افرادی که در کمیته‌های دیگر عضویت دارند، استفاده کنیم. با توجه به اینکه با تشکیل کمیسیون ویژه گردشگری در مجلس موافقت نشده و بحث وزارتخانه‌شدن هم همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، شایسته است که ما در خود کمیسیون فرهنگی توجه ویژه‌ای به مقوله گردشگری داشته باشیم. در حال حاضر گردشگری ذیل کمیته «ارشاد و تبلیغات اسلامی» کمیسیون فرهنگی مجلس است. اگر کمیته «اقتصاد فرهنگ» تشکیل شود، گردشگری در هر دو کمیته کمیسیون فرهنگی موضوعیت خواهد داشت.