گردشگری و توریسم

طرح بومگردی روستای پیاوین 30 درصد پیشرفت فیریکی دارد

بختیار خدری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به بافت با ارزش پله کانی این روستا اظهار داشت: پیاوین به واسطه بافت پله کانی و حفظ بافت قدیمی منازل روستایی به یکی از روستاهای هدف گردشگری شهرستان تبدیل شده است.
وی افزود: اکنون عملیات بنایی سنگی 685 متر مکعب، نمای موزاییک فرش 1220 متر مکعب، بندکشی 995 متر مربع با 32 میلیارد اعتبار انجام شده است.
خدری تاکید کرد: قراردادی هم برای اجرای دیوارکشی و بازسازی چشمه قدیمی روستا منعقد شده که به زودی عملیات اجرایی آن آغاز می شود.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بانه یادآور شد: اعتبارات اجرای طرح بومگردی روستای پیاوین از محل اعتبارات ملی تامین می شود.
وی با بیان اینکه در روستاهای هدف گردشگری برای طراحی معماری داخلی و خارجی واحدهای مسکونی الگوی مشخص تعریف شده و باید مالک طبق این الگو اقدام به بازسازی کنند، اضافه کرد: به متقاضان بازسازی منازل روستای پیاوین 150 میلیون ریال تسهیلات با کارمزد چهار درصد پرداخت می شود.
خدری هدف اجرای این طرح را بهره گیری از ظرفیت های گردشگری منطقه دانست و گفت: استفاده از ظرفیت های تاریخی، فرهنگی و اجتماعی نواحی روستایی و تقویت بنیان های اقتصادی با ایجاد اقامتگاه های بومگردی و ایجاد کسب و کار محلی مطابق شرایط منطقه از دیگر اهداف این طرح است.
به گزارش ایرنا، تفاهم نامه بین میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بنیاد مسکن و نظام مهندسی برای حفظ و مرمت بافت های قدیمی روستایی این شهرستان منعقد شده است.
بافت سنتی بسیاری از روستاهای بانه به واسطه کوهستانی بودن به صورت پله کانی با استفاده از مصالح بومی است.
اجرای طرح بومگردی روستای پیاوین سال 96 مطرح شد و اوایل امسال عملیات اجرایی آن توسط بنیاد مسکن آغاز شد.
روستای پیاوین در بخش نمشیر و در 30 کیلومتری شهر بانه واقع است.
شهرستان مرزی بانه با 158 هزار نفر جمعیت در 270 کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.
7496/9102

انتهای پیام /*


فرهنگي


بنياد مسكن


طرح بومگردي


گردشگري