اخبار گردشگری

چرا مازندران با جنگل‌ و دریایش قطب گردشگری نیست؟

محمد رضا اورمزدی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه گردشگری به عنوان یک صنعت پایدار از نظر منابع ارزی و دیدگاه توسعه پایدار در اقتصاد معیشتی مازندران بسیار موثر است، اظهار کرد: مازندران با وجود مشکلات فراوان زمانی می‌تواند ادعای میزبانی برای گردشگران داخلی و خارجی را داشته باشد که هتل‌های استاندارد، مراکز اقامتی مناسب، شبکه آژانس‌های مطلوب و امنیت جاده‌ای را در حد ایده آل داشته باشد.

وی تصریح کرد: هرچند مازندران به دلیل جاذبه‌های بیشمار ظرفیت بالقوه گردشگری دارد اما تا تبدیل به یک قطب گردشگری که دارای ایده الها و مولفه های خاصی است، فاصله بسیار دارد.

*سازمان های ذیربط در گردشگری جزیره ای عمل نکنند

این کارشناس گردشگری، جزیره‌ای عمل نکردن سازمان‌ها را یکی از راهکارهای رسیدن به استاندارد مطلوب گردشگری عنوان کرد و افزود: در صنعت گردشگری ۲۱ سازمان در بخش های مختلف در رسیدن به این استاندارد دخیل هستند که با همکاری هم می‌توانند به توسعه صنعت گردشگری کمک کنند.

اورمزدی با اشاره به  اینکه بیش از ۸۰ نوع گرایش در صنعت گردشگری وجود دارد، یادآورشد: بخش‌های متنوع از گردشگری سلامت تا گردشگری روستایی و از اکوتوریسم و طبیعت گردی تا بخش‌های متنوع گردشگری فرهنگی و تاریخی در مازندران وجود دارد که این استان را چون نگینی در نقشه ایران درخشان کرده است.

*مازندران، گزینه‌ای مناسب برای گردشگری روستایی

این کارشناس گردشگری، مازندران را تنها استان از نظر تعدد روستاها در کشور دانست و افزود: مازندران به جهت فراوانی روستا و آب و هوای بی نظیر آن گزینه مناسبی برای گردشگری روستایی است.

وی با بیان اینکه این استان از نظر فضاهای مذهبی، بقعه ها و امام زاده ها و جاذبه هایی که در گردشگری مذهبی وجود دارد، دارای رتبه بالایی در سطح کشور است، تصریح کرد: هرچند مازندران دارای تعداد بالای امامزادگان است و ظرفیت گردشگری مذهبی در آن وجود دارد اما طبیعت گردی و روستاگردی اولویت این استان محسوب می‌شود، در حوزه گردشگری تاریخی، فرهنگی و مذهبی استان‌های دیگری مانند قم، خراسان رضوی و فارس پررنگ تر از این استان عمل کرده‌اند.

*غفلت از صنایع دستی برای جذب گردشگر

اورمزدی با اشاره به اینکه صنایع دستی مازندران برای جذب گردشگر خوب معنی نشده است، خاطرنشان کرد: در حوزه فرهنگی بیش از ۲۰ گرایش  صنایع دستی با قابلیت ارائه به گردشگران خارجی همچون سفالگری، چادرشب بافی، لاک تراشی و غیره وجود دارد.

این کارشناس گردشگری با اعلام اینکه براساس آمارهای جهانی امروزه ایران ارزان ترین کشور و مقصد گردشگری انتخاب شده است، اظهار کرد: ورود هر گردشگر خارجی به مازندران علاوه بر ارزآوری باعث شکوفایی اقتصادی و اشتغال زایی در منطقه می‌شود. با شرایط کنونی کشور، گردشگری یک ابزار قدرتمند در جهت تولید اشتغال، رفع بیکاری و بحران حاکم است که باید به درستی از این ابزار استفاده کرد.