گردشگری و توریسم

همایش باستان شناسی و حفاظت در امتداد راه ابریشم آغاز شد

به گزارش ایرنا استاندار آذربایجان شرقی سه شنبه شب در آئین گشایش این همایش با بیان اینکه حیات بشر به علم و فرهنگ و میراث معنوی وابسته است، خاطرنشان کرد: انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی بهانه ای برای معرفی داشته های مادی و معنوی ما شده است.
مجید خدابخش گفت: جاده ابریشم تمدن های شرق و غرب را به هم ربط داده و کشورهای واقع در مسیر این جاده را منتفع کرده است.
وی با اشاره به اینکه در گذشته تنها راه ارتباطی اندیشه و تجارت همین راه بوده است، گفت: در کنار تبادل کالا اندیشه بشری از طریق همین مسیر منتقل شده است.
وی به مطرح بودن تبریز به عنوان شهر اولین ها اشاره کرد و گفت: 195 سال قبل اولین چاپخانه در شهر تبریز دایر شده و زمینه نشر اولین نشریه و ترجمه کتاب شده است.
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه بهترین دستاورد تبریز از قرار گرفتن در این مسیر توسعه فرهنگی بوده است، گفت: ایجاد دانشگاه ربع رشیدی 700 سال قبل نشانه این توسعه است.
وی به نقش توسعه فرهنگی تبریز در جلوگیری از استبداد سیاسی اشاره کرد و گفت: این شهر در کنار فرهنگ و هنر، در زمینه تجارت هم رشد کرده و جایگاه ویژه ای در کشور یافته است.
وی کاروانسرای یام را نمونه ای از داشته های معنوی استان دانست و انتخاب این محل برای همایشی بین المللی را ستود.
به گزارش ایرنا، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی هم با اشاره به اینکه آثار جاده ابریشم در این منطقه باقی است، گفت: چنین مکان های خود به تنهایی چرایی انتخاب تبریز برای میزبانی این رویداد بین المللی را مشخص می کند.
مرتضی آبدار با تاکید بر احیای شهر تبریز به عنوان شهری کلیدی در جاده ابریشم، یاداوری کرد: تبریز به عنوان مرکز مطالعات جاده ابریشم از سوی جایکا برگزیده شده است.
وی با اشاره به انتخاب تبریز به عنوان پایتحت گرشگری کشورهای اسلامی در سال 2018، گفت: این فرصت تاریخی باعث تحول اساسی در نگرش های گردشگری شد.
وی با اشاره به اینکه در سه سال اخیر 18 درصد ورودی گردشگر خارجی و 42 درصد گردشگری داخلی به استان آذربایجان شرقی افزایش یافت، افزود: به صورت میانگین در مدت یاد شده 65 درصد ظرفیت اقامتی هتل های استان پر بود.
دبیر علمی همایش از ایران با بیان اینکه راه ابریشم فرصت مناسبی برای جامعیت بخشی نگاه اندیشمندان است، گفت: این همایش فرصتی برای توجه سیاسی و اجتماعی در کنار نگاه فرهنگی به این جاده است.
عادل فرهنگی محورهای این همایش را شامل باستان شناسی و حفاضت عنوان کرد و گفت: هر یک از این محورها در عنوان های جانبی بررسی می شود.
وی اعلام کرد: 31 مقاله از ایران و 32 مقاله از خارج کشور برای این همایش انتخاب شد.
دبیر علمی همایش از کشور چین هم با اشاره به اینکه این همایش در شرایط دشوار تحریم ایران برگزار می شود، افزود: تحریم های امریکا موجب ایجاد مشکلاتی برای ایران و دیگر کشورها شده است.
لیانگ رن ژانگ گفت: با این حال همه با هم متحد هستیم تا مطالعات میراث فرهنگی که در ایران انجام می شود ادامه پیدا کند.
وی با اظهار خوشحالی نسبت به برگزاری این همایش در تبریز، اظهارداشت: ارتباط و تبادل کالا و فرهنگ در جاده ابریشم موجب رشد دانش بشری شده و جامعه علمی مدیون ایران به واسطه فراهم کردن این امکان است.
دبیر علمی این همایش از اتریش هم با بیان اینکه برگزاری این همایش فرصت خوبی برای برقراری ارتباط و همکاری های علمی کشورهای واقع در مسیر جاده ابریشم است، نسبت به چاپ مقاله های این همایش اطهار امیدواری کرد .
گابریلا کرست با بیان اینکه میراث فرهنگی متعلق به کشور خاصی نبوده بلکه متعلق به کل بشریت است، خاطرنشان کرد: این رویداد بین المللی پس از 2 دوره برگزاری در چین در تبریز برگزار می شود.
امشب همچنین نمایشگاه عکسی از کاروانسراهای منطقه در محل کاروانسرای یام مرند افتتاح شد.
9916/3071

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث


باستان شناسی


همایش