گردشگری و توریسم

سفالینه های دوره پیش از تاریخ در بازار تهران کشف شد

قدیر افروند روز سه شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا استان تهران توضیح داد: در گمانه زنی های باستان شناسی در بازار صندوق سازان تهران(منطقه 12 پایتخت) که سال 92 انجام شد آثار سفالینه به دست آمد که براساس نتایج ارزیابی های انجام گرفته روی این آثار که اخیرا اعلام شده، مربوط به دوره پیش از تاریخ هستند.
بازار صندوق سازان تهران حوالی خیابان 15خرداد در بافت تاریخی پایتخت واقع شده است.
مسئول باستان شناسی میراث فرهنگی استان تهران در ادامه تشریح کرد: مالک یک بنا در محدوده بازار صندوق سازان تهران تقاضای نوسازی ملک خود را داشت که میراث فرهنگی از وی خواست شرایط گمانه زنی های باستان شناسی در آن مکان را فراهم کند.
افروند ادامه داد: کاوش های باستان شناسی با هزینه مالک و همکاری میراث فرهنگی در این مکان در دستور کار قرار گرفت و در عمق سه تا چهار متری کف زیرزمین ملک (سطح کف بازار) با توجه به محدودیت فضای ترانشه(یک در یک متر) قطعه هایی از سفال به دست آمد.
وی ادامه داد: در زمان کشف این سفالینه ها باستان شناسان درباره قدمت آنها تردید داشتند که برای اطمینان از اصالت آنها تصمیم گرفتیم نمونه ها را برای تاریخ نگاری به آزمایشگاه پژوهشگاه میراث فرهنگی ارسال کنیم.
افروند گفت: آن زمان به دلیل برخی محدودیت ها از جمله کمبود اعتبار، آزمایش و ارزیابی نمونه ها انجام نشد اما تابستان امسال پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور محدودیت های گذشته را برطرف کرد و درخواست آزمایش نمونه ها دوباره از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران و پژوهشکده باستان شناسی به پژوهشگاه میراث فرهنگی ارائه و نتایج اخیرا اعلام شد.
مسئول باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران تصریح کرد: با توجه به ارائه سه قطعه سفال برای نمونه گیری و آزمایش، نتایج آزمایش «ترمولومینسانس» (شیوه ای از آزمایش با انتشار نور مرئی از ماده پرتودهی شده) از نخستین نمونه کشف شده در عمیق ترین لایه (عمق چهار متری) مربوط به دوره تاریخی حدود پنج هزار و 377ساله (با نوسان زمانی 476 سال) تعیین قدمت شد.
افروند خاطرنشان کرد: نمونه دوم سفال از عمق (380سانتیمتری) مربوط به چهار هزار و 950 سال پیش (با نوسان زمانی 460سال) و نمونه سوم نیز که از عمق سه متری به دست آمده بود مربوط به 6 هزار و 750 سال ( با نوسان زمانی 620 سال) تاریخ گذاری و تعیین قدمت شد.
وی اظهارداشت: درباره قدمت هزاره هفتمی نمونه سوم جای بازنگری دقیق یافته ها و مطالعات باستان شناسی وجود دارد.
مسئول باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران همچنین بیان کرد: در لایه های سطحی تر تا عمق 110سانتیمتر در کاوش های باستان شناسی بازار صندوق سازان تهران نیز آثار مربوط به دوران صفوی و قاجاری شامل بخش هایی از دیوار و کف های آجری، قطعه های سفال، کاشی و شیشه نیز به دست آمده است.
افروند گفت: در این کاوش های باستان شناسی در عمق حدود پنج متر و 50 سانتیمتر زیرزمین به خاک بکر رسیدیم.
مسئول باستان شناسی میراث فرهنگی استان تهران تاکید کرد: اینکه برای نخستین بار در معدود مطالعات باستان شناسی دشت تهران آثار و شواهد فرهنگی استقرارهای دوره پیش از تاریخ مشاهده شده بسیار مهم و قابل تامل جدی است.
وی افزود: دستیابی به این یافته های مهم و تعیین کننده پیش از دوره تاریخ و نیز نتایج بسیار ارزشمند کاوش باستان شناسی سال 1393 در خیابان مولوی پایتخت، نشانه اهمیت این افق از تاریخ بشری در پیشینه باستان شناسی تهران، لزوم توجه درخور به این دوران، تجدیدنظر در ضوابط میراث فرهنگی مرکز تاریخی تهران و تمرکز بایسته بر مطالعات باستان شناختی شهر تهران است.
به گزارش ایرنا سرپرست گروه باستان شناسی پروژه پژوهش باستان شناسی در جنوب بازار تهران سال 93 اعلام کرد که کاوش های باستان شناسی در حفاری های فاضلاب خیابان مولوی تهران منجر به شناسایی اسکلتی متعلق به هزاره پنجم پیش از میلاد و نیز دیگر آثار باستانی شده است.
مسئول باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران در ادامه با ابراز تاسف از کم توجهی به ضرورت و اهمیت مطالعات باستان شناسی در برنامه ریزی های آمایش سرزمین گفت: تهران را به تاریخ چند صدساله مشهور اخیر می شناسند و ناآگاهی ناشی از این دیدگاه حتی باعث نابودی کامل بقایای محوطه های باستان شناسی هزاره اولیه قیطریه در شمال تهران نیز شده بود.
وی ادامه داد: متاسفانه بعضی مواقع نهادهای علمی باستان شناسی و مسئولان متولی هم نسبت به این مهم آگاهی کامل ندارند.
به گفته مسئول باستان شناسی میراث فرهنگی استان تهران اجرای پروژه های عمرانی از جمله احداث تونل ها و بزرگراه های فراوان در پایتخت باعث نابودی آثار باستانی منحصربه فرد زیادی شده است.
وی افزود: به عنوان مثال نابودی برخی قنات های تاریخی طی دهه های گذشته در خلال اجرای پروژه های عمرانی یا نهشته های(آثار و کشفیات) باستانی در جریان احداث اتوبان امام علی(ع) از دل شهر باستانی ری از جمله این موارد است.
افروند اظهار امیدواری کرد که سازمان میراث فرهنگی، شورای اسلامی شهر و شهرداری تهران نسبت به اولویت بخشی مطالعات باستان شناسی دشت تهران اقدام عاجل داشته باشند تا باستان شناسان و مورخان بتوانند با اطلاعات نظام مند و علمی یافته های آنها را گردآوری کنند.
تهرام/7247/ 1008

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


سفال


پیش از تاریخ