گردشگری و توریسم

آثار خوارزمشاهی منطقه آذربایجان در گرمی کشف شد

به گزارش ایرنا ، نادر فلاحی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: این آثار در جریان آخرین کاوش ها در قلعه آلاجوق گرمی مغان کشف شده است.
او با بیان اینکه پیش از این آثاری از دوره خوارزمشاهی در منطقه آذربایجان مشاهده نشده بود، اظهار داشت: با توجه به اینکه جلال الدین خوارزمشاهی در فاصله زمانی سال های 624 تا 628 به خوی، اردبیل و مغان سفر کرده شواهد و نشانه های باستان شناسی نشان می دهد مدتی در قلعه آلاجوق سکونت داشت.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: این موضوع که این قلعه توسط خوارزمشاهیان احداث شده و یا حضور آنها صرفا سکونت در مدتی چند ساله بوده، در حال مطالعه و بررسی است.
به گفته فلاحی، در پی کاوش در قلعه آلاجوق گرمی تاسیسات استحکامی، برج های دفاعی، آب انبار و فضاهای مسکونی از جمله مطبخ و اتاق خواب نیز کشف شده است.
او افزود: همچنین در عملیات کاوش بقایای پل آلاجوق که قلعه آلاجوق را به دره رود متصل می کند و گورستان کشف شده و آثاری که احتمال داده می شود، بیانگر بقایای یک کاروان سرا است کشف شد.
وی همچنین با اشاره به اینکه آثار کشف شده به قرن چهار، دوره سلجوقی، خوارزمشاهی و ایلخانی مرتبط است، گفت: کاوش ها تا 10 آذرماه ادامه دارد.
شهرستان گرمی مغان در شمال اردبیل واقع شده و یادگار ایران باستان و بجای مانده از دوران کهن تیموری و اشکانی است که میراث فرهنگی نقش بسته در لابلای صفحات سرگذشتش اهمیت تاریخی این منطقه را فریاد می زند.
بر اساس اعلام اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل ، گرمی با ثبت بیش از 220 اثر بیشترین آثار تاریخی ثبت شده در استان را دارد.
به گفته کارشناسان ، آثار تاریخی گرمی بیشتر در درون تپه ها و قلعه های باستانی در خاک مدفون بوده و این ویژگی در پاسداری از میراث فرهنگی این منطقه در رهگذر زمان نقش مهمی ایفا کرده است.
قلعه های تاریخی آنزر ، یئل سویی و برزند در بخش انگوت ، تپه های باستانی آغامعلی در بخش مرکزی ، تپه سلاله در روستای سلاله و خرمن تپه سی در روستای شیخ لر بخش موران و شاه تپه سی که محل تاجگذاری نادر شاه افشار بوده از تاریخ پرفراز و نشیب و قابل تامل گرمی حکایت دارد.
از دیگر جاذبه های تاریخی گرمی قبور خمره ای و صندوقی شکل روی تپه های طبیعی کوچک در بخش موران است که در بین مردم به نام (دوه بوینی) یعنی گردن شتر شهرت دارد.
سیدمحمد ابراهیمی در کتاب پژوهشی در جغرافیای مغان از بررسی های ژاک مورگان باستان شناس فرانسوی در سال 1901 میلادی در گرمی خبر داده و نوشته است: این باستان شناس اشیای بدست آمده از قبور تاریخی گرمی را از 2100 تا ابتدای هزاره اول قبل از میلاد تاریخ گذاری کرده است.
به عقیده صاحبنظران یافته شدن نخستین پارچه بازمینه شطرنجی و نشان خورشید در روستای سلاله بخش موران که در موزه ملی ایران نگهداری می شود ، آثار ویران شده یک شهر در اطراف روستای شکراب در زمین های معروف به شت و قبر هایی احاطه شده از سنگ در بالای کوه صلوات از صفحات کتیبه ضخیم تاریخ گرمی است که حیرت هر بیننده ای را برمی انگیزد.
گفته می شود سنگ قبرهای تاریخی گورستان حفاظت شده روستای آلیله بخش مرکزی گرمی با نقوش هندسی دوره اسلامی مربوط به تیموریان بوده و قدمت این سنگ ها به 750 سال پیش برمی گردد.
بر اساس تحقیقات باستان شناسان، شهر گرمی در قدیم الایام یکی از مراکز عمده استقرار اشکانیان بوده و آثاری از دوره اشکانی در روستاهای رمضانلو ، دریامان و پرمهر این شهرستان کشف شده است.
6018/

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث


تاريخ


گرمي مغان