گردشگری و توریسم

تولید محتوای خلاق، مغفول مانده در معرفی گردشگری ایران

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، صنعت گردشگری یکی از درآمدهای پر سود جهان به شمار می رود و گردشگری ایران این پتانسیل را دارد تا به لحاظ درآمدی تا حدود زیادی جایگزین صنعت نفت شود اما در عرصه گردشگری تنها نمی توان به اعداد و رقم های بالای گردشگری توجه کرد بلکه باید اقداماتی عملی در جذب و تسهیل ورود به کشور صورت گیرد.
یکی از اقدامات ضروری در پیشبرد صنعت گردشگری ایران، توجه به محتواهای فرهنگی درباره معرفی منابع و جاذبه های گردشگری است. چنانچه که علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به درستی به ضرورت معرفی و تبلیغ جاذبه های ایران اشاره کرده و بدون تردید یکی از ابزارهای مهم برای تبلیغ و معرفی ایران، تولید محتواست.
وی به تازگی گفته است که متوسط درآمد ورود هر گردشگر حدود هزار و 500 دلار است و ورود هر گردشگر برابر با صادرات 30 بشکه نفت است.
مونسان درباره نقش سفارتخانه ها در معرفی و تبلیغ جاذبه های گردشگری ایران، گفت: موضوع گردشگری جزو یکی از اهداف و موضوعات سفرا شده است، به عنوان مثال درباره ویزای الکترونیکی کارهای خوبی انجام شده اما اعتقاد دارم که برای معرفی باید تلاش بیشتری شود.
در ارتباط با نسبت تولید محتوا و توسعه گردشگری ایران، پژوهشگر ایرنا با «آرش نورآقایی» مدرس و راهنمای تورهای فرهنگی و عضو شورای سیاستگذاری فصلنامه گیلگمش گفت وگو کرده است که در ادامه می آید.
نور آقایی در پاسخ به این سووال که تولید محتوا چه نقشی در توسعه گردشگری دارد، گفت: اگر بخواهیم در حوزه گردشگری فعالیت کنیم باید در عرصه های بازار امری را در اختیاری داشته باشیم و آن می تواند محتواهایی در قالب فیلم باشد مثل فیلم کوتاه یا بلند و حتی سینمایی و یا کلیپی که در فضای مجازی پخش شود. اساس کار بر این است که با محتوا، پتانسیل ها و ظرفیت هایمان را به بهانه ها و به طرق و ابزار مختلف برای معرفی ایران استفاده کنیم و شناخته شویم و برای بازارسازی، بازاریابی استفاده کنیم و یا اگر بازاری داریم آن را حفظ کنیم. به هرحال تصویر، صوت، عکس و متن جزو ابعاد مختلف محتوا است که ما می شناسیم. برنامه های فرهنگی و خیلی قالب های دیگر که در ذهن ما نیاید هم می تواند محتوا باشد.
وی با اشاره به اهمیت تولید محتوا حوزه گردشگری افزود: با محتوا است که مردم ما را در فضای اینترنتی جستجو می کنند و ما می توانیم ذهن شان را فعال کنیم. ما باید اذهان را نسبت به ایران فعال کنیم. ممکن است واژه ایران در ذهن گردشگران تنها یک واژه باشد ولی باید سعی کنیم آن واژه را در ذهن خارجی ها فعال کنیم. به طور مثال، اگر من درباره زیمبایوه بشنوم، می گویم آن یک کشور است ولی اگر آن واژه را برای من تبیین کنند که من را مشتاق کند تا سفری برنامه ریزی کنم یعنی آن واژه را در ذهن من فعال کردند. ما باید با تولید محتواهای خلاق، بتوانم ذهن گردشگران احتمالی را نسبت به واژه ایران و تمام فرایندهای مرتبط با گردشگری را فعال کنیم و بتوانیم آنان را به ایران بیاریم.
این مدرس دانشگاه اضافه کرد: اینکه تولید محتوا چگونه باید انجام شود، بازاریابی محتوا چگونه انجام شود، بحث های تخصصی است که باید بخش های خصوصی و دولتی در ایران فعالیت داشته باشند و با یک نگاه ویژه بتوانند ایران را به خوبی و نه با اغراق و نه با کم گذاشتن در فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی را معرفی کنیم. شعار امسال سازمان جهانی گردشگری، گردشگری و تحولات دیجیتال است. اینکه چگونه باید در عرصه دیجیتال تولید محتوا کنیم. ما می توانیم با استفاده از فضای دیجیتال ایران را معرفی کنیم و از این فرصت استفاده تبلیغاتی داشته باشیم.
نور آقایی همچنین افزود: اما هرگز تولید محتوای درست و حسابی نداشته ایم. اگرهم محتوایی تولید شده، محتوایی بسیار کم و ناقص بوده است. محتوایی که از مد افتاده است. محتوای ما باید به روز و همراه مد باشد. مد به این معنا که آنچه مردم امروزه می خواهند. این مد ممکن است به اندازه و نوع تبلیغاتی که می کنیم ربط داشته و با استفاده از تکنولوژی باشد.
وی با برشمردن تاکتیک ها در تولید محتوا اضافه کرد: بعضی از تکنیک ها فنی است مثل اینکه چگونه در موتورهای جستجوگر خودمان را ببنیم. تاکتیکش این است که اصلا ما ایران را باید چگونه معرفی کنیم، به چه چیزی بپردازیم. اینکه کشورهای مختلف چه نگاهی از ایران دارند، چگونه آن نگاه را درست و تقویت کنیم و اگر نگاهی اشتباه است چگونه آن را اصلاح کنیم و تغییر دهیم. اینها مواردی است که باید در ایران آموزش داده شود، مطالعه شود. لازم است در بخش تحقیق و توسعه در سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی روی تولید محتواها فعالیت داشته باشیم.
نور آقایی افزود: در پژوهشگاه گردشگری و میراث فرهنگی قرار بوده است تولید محتوایی صورت گیرد اما باید دید که آیا مد روز هست یا نه. ممکن است آنها محتوایی را در خصوص لباس های سنتی استانی تولید کرده باشند ولی این محتوا چه قدر در عرصه گردشگری می تواند به ما کمک کند. اینکه محتوا تولید نشده یک بحث است ولی بحث دیگر این است که آیا محتوای تولید شده به بازار گردشگردی ایران کمک کرده است یا نه. اینکه تولید محتوای ما منجر به سفر به ایران شود اتفاق نیافتاده است.
‘تولید محتواهای ما صرفا آکادمیک و علمی و مبتنی بر تحقیقات و پژوهش هاست. تازه این پژوهش ها ماده خام است و بعد از آن باید رنگ و لعاب داده شود و به محصولی محتوایی تبدیل شود و این محصول مثل طعمه ای خواهد شد که به سر قلاب می خورد و ما باید گردشگر را صید کنیم.’
وی در پاسخ به پرسشی در خصوص میزان فعالیت سفارتخانه ها در تولید محتوا، گفت : اصلا تولید محتوای گردشگری مان صفر است. سفارتخانه ها، انجمن های دوستی و رایزن های فرهنگی که بتوانند ایران را به زبان نو معرفی کنند و تولیدات محتوای فرهنگی ارائه دهند، نداشتیم.
نورآقایی در پاسخ به این پرسش که در مجله گیلگمش چه بازخوردی از معرفی ایران داشتیدو واکنش گردشگران خارجی چه بوده است، بیان داشت: مجله انگلیسی ما موضوع مهمی در تولید محتوا است. در مجله نمی نویسیم که بیایید ایران را ببینید، این روش درستی نیست. ما تنها مجله را تولید نمی کنیم، ما باید تبیین کنیم که وقتی مقاله می نویسیم، چگونه محتوای آن را هدایت می کنیم تا یک بازدیدی صورت بگیرد و یا یک کالای فرهنگی مورد توجه قرار گیرد و اساسا حکمت پنهان در ایران چگونه معرفی شود.
‘تفکر گیلگمش فقط انتشار یک مجله نیست، بلکه تفکر تولید محتوای به روز و به درد بخور است که مطابق خواسته کسانی است که دلشان می خواهد ایران را ببیند. مجله یکی از تولیدات محتوا بود ولی بخاطر اینکه نتوانستیم خیلی حمایت شویم نتوانستیم قدم های بعد را برداریم. ما با این مجله فقط خواستیم دستمان پر باشد ولی حقیقتش این است که باید قبل از ورود گردشگر خارجی مجله و محتواهای دیگر به دستشان برسد. این مجله بنیان کار بود و قرار نبوده که گردشگر خارجی زیادی را به ایران بیاورد. گرچه به لحاظ علمی، محتوا و طراحی و گرافیک مجله را دوست داشتند.
پزوهشم**م-ا**1552

انتهای پیام /*


فرهنگي


گردشگري


توليد محتوا


علي اصغر مونسان