گردشگری و توریسم

2 اثر صنایع ‌دستی خوزستان مهر اصالت یونسکو دریافت کردند

به گزارش روابط عمومی این اداره کل سید حکمت‌الله موسوی روز سه‌شنبه با اعلام این خبر اظهار داشت: در داوری آثار ارسال شده سال 96، 14 اثر از 12 صنعتگر خوزستانی موفق به دریافت نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی شدند که از میان آن‌ها پنج اثر از چهار هنرمند نامزد دریافت ‘مهر اصالت یونسکو’ شدند.
وی ادامه داد: چوقابافی اثر محترم خسروی و کپوبافی اثر زینت ظهیرنیا آثاری بودند که موفق به دریافت مهر اصالت یونسکو شدند.
موسوی افزود: آثاری که در شورای جهانی صنایع دستی انتخاب می‌شوند از لحاظ مواردی نظیر مرغوبیت، اصالت، نوآوری، قابلیت بازاریابی و سازگاری با محیط زیست دارای ویژگی‌های خاصی هستند که آن‌ها را از سایر محصولات صنایع دستی متمایز می‌کند.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی خوزستان ضمن تبریک به این 2 هنرمند خوزستانی به ویژگی‌های این 2 اثر اشاره و تصریح کرد: این آثار ریشه در فرهنگ بومی منطقه دارند که همین اصالت یک ویژگی مثبت این آثار است و می توان گفت این آثار از لحاظ کیفیت، خلاقیت در مواد اولیه، قابلیت بازاریابی، نقش، فرم و مواردی از این دست و آثاری ارزشمند هستند و همین ویژگی‌ها سبب دریافت این نشان بین‌المللی برای آن‌ها شد.
چوقا یا چوغا که به عبای عشایری نیز معروف است نوعی کت بلند و بی‌آستینی است که مردان عشایر و روستایی به خصوص در استان‌های خوزستان، چهارمحال و بختیاری، گیلان و اصفهان روی لباس‌های دیگر خود می‌پوشند و طرح آن برگرفته از معبد چغازنبیل بزرگترین معبد عیلامیان است.
کـَپو یکی از صنایع دستی جنوب ایران است که با برگ درخت خرما (نخل) بافته می‌شود، بافتن سبدهای حصیری با برگ درخت خرما و تزئین آن‌ها با کامواهای رنگی است.
7164/6002

انتهای پیام /*


فرهنگي


صنايع دستي


مهر اصالت