گردشگری و توریسم

ایران و اسپانیا نیازمند تعمیق مناسبات فرهنگی هستند

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، سید احمد رضا خضری مشاور رئیس دانشگاه تهران روز در حاشیه دومین روز از برگزاری کنگره ایرانشناسی اسپانیا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه برون مرزی ایرنا، ضمن ابراز رضایت از برگزاری موفق کنگره «ایرانشناسی در اسپانیا»، سطح کیفی مقالات ارائه شده در این رخداد فرهنگی را عالی توصیف و بر ضرورت برگزاری رویدادهای فرهنگی بیشتری از این دست، تاکید کرد.
از آنجا که بحث ایرانشناسی در اسپانیا در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی همچون اتریش، انگلستان، روسیه و غیره هنوز جایگاه شایسته خود را باز نیافته است، بر اشتراکات فرهنگی مردم ایران و اسپانیا، تاکید کرد.
وی افزود: بجای معطوف شدن به برگزاری فقط یک یا چند برنامه بطور موردی و مقطعی، لازم است این گونه برنامه‌ها بطور منظم و سلسله‌وار برگزار شود تا شاهد تاثیر ملموس آن بر تقویت مناسبات ایران و اسپانیا در حوزه فرهنگ باشیم .
رایزن فرهنگی پیشین ایران در مادرید با یادآوری این نکته که مرکز ایرانشناسی هنوز در اسپانیا وجود ندارد، افزود: لذا نهادهای ذیربط چون مرکز ترویج زبان فارسی و دانشگاه‌ها باید برای تقویت مقوله ایران شناسی در این کشور اروپایی وارد عمل شوند.
خضری به به فعالیت‌های گسترده دانشگاه تهران در حوزه فرهنگ اشاره و خاطرنشان کرد که امروز دانشگاه تهران دارای بخش زبان اسپانیولی و همچنین مطالعات آمریکای لاتین است که می‌تواند نقش مهمی در تقویت مناسبات فرهنگی ایران و اسپانیا ایفا کند.
وی همچنین ضمن اشاره به تبادلات فرهنگی موثر صورت گرفته در گذشته، بر ضرورت برگزاری هفته های فرهنگی و دوره های موقت و امانت گرفتن آثار فرهنگی برای معرفی آن به علاقمندان فرهنگ در خارج از کشور تاکید کرد.
هشتمین کنگره ایرانشناسی اسپانیا در روزهای 13 و 14 آبانماه در تهران و به میزبانی دانشگاه برگزار شد.
فراهنگ**9408** 9053

انتهای پیام /*


فرهنگي


ايران شناسي


اسپانيا


مناسبات فرهنگي