گردشگری و توریسم

600بانوی روستایی آموزش صنایع دستی فرا گرفتند

پریسا راد روز دوشنبه در گفت ‌و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آموزش های صنایع دستی امسال با هدف افزایش کیفیت محصولات صنایع دستی در روستاهای سربیشه، بیدزرد، رودشتی، درویش آباد،سرتیپ آباد و دهستان زیلایی برگزار شده است.
وی با اشاره به اینکه افزایش کیفیت محصولات صنایع دستی و بازارپسند شدن این تولیدات نیازمند آموزش های به بافی است افزود: اجرای دوره های آموزشی در اولویت های برنامه های میراث فرهنگی است.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه وبویراحمد تصریح کرد: تاکنون هشت هزار هنرمند صنایع دستی این استان در سامانه هوشمند نام نویسی کرده اند.
راد از صدور مجوز راه اندازی حدود 70 واحد انفرادی و پنج واحد کارگاهی در سال جاری برای هنرمندان صنایع دستی در کهگیلویه و بویراحمد خبر داد.
وی گفت: معرفی سه روستای سربیشه در شهرستان گچساران، کاکان در بویراحمد و رودشتی شهرستان دنا به عنوان روستای ملی صنایع دستی از دیگر برنامه رونق تولید صنایع دستی در مناطق روستایی این استان است.
راد با اشاره به اینکه این روستاها هم از نقطه نظر تعداد هنرمندان و هم نوع فعالیت ظرفیت معرفی به عنوان روستای ملی صنایع دستی را دارند از بخشداران و دهیاران خواست برای جمع آوری مستندات برای ارائه به سازمان میراث فرهنگی مشارکت کنند.
وی تصریح کرد: در صورت ملی شدن این روستاها افزون بر حمایت‌های خاص دولت زمینه معرفی و رونق تولید صنایع دستی در این مناطق فراهم خواهد شد.
35 هزار هنرمند صنایع دستی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.
سالانه 218 هزار متر مربع انواع صنایع دست بافت در کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود.
بیشترین دست بافته‌ها در شهرستان‌های دنا و گچساران تولید می‌شود.
جاجیم بافی، سفره بافی، نمدمالی، نی چیت بافی، مشته بافی، رندبافی، گچمه بافی، ریسندگی، سوزن دوزی، سبدبافی، رودوزی‌های سنتی و سیاه چادر بافی از مهمترین دست بافته‌های سرپنجه هنرمندان کهگیلویه و بویراحمد است.
استان کهگیلویه و بویراحمد با 713 هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد.
8143/1662

انتهای پیام /*


اقتصاد


آموزش


صنايع


دستي