گردشگری و توریسم

ثبت جهانی بسطام، نیازمند هم افزایی دستگاه های مختلف است

حامد عادل دو شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به وجود برخی از نابسامانی های صورت گرفته در گذشته در اطراف مجموعه تاریخی بسطام، تأکید کرد: رفع این موارد به همکاری بیشتر نهادهایی چون شهرداری و دریافت استعلام از میراث فرهنگی در زمان ایجاد تغییرات و ساخت و ساز در بافت و حریم مجموعه نیاز دارد.
وی اضافه کرد: ثبت جهانی موضوعی پرمخاطب است و می توان درباره آن بسیار صحبت کرد اما باید دید در عمل چه کاری برای آن انجام شده است؟
مدیر پایگاه میراث فرهنگی بسطام و خرقان با بیان اینکه افزایش حضور نیروهای متخصص در این پایگاه بدون همکاری دیگر دستگاه ها نتیجه ای در بر ندارد، تصریح کرد: در حریم مجموعه تاریخی بسطام ساختمان هایی احداث شده اند که در ساخت آنها ضوابط ارتفاعی و رنگ و جنس مصالح نما رعایت نشده و در صورت برطرف نشدن تخلفات موجود، در روند ثبت جهانی مجموعه اختلال ایجاد خواهد شد.
وی بر ضرورت همکاری دیگر نهادها همچون اداره اوقاف و امور خیریه نیز تأکید کرد و گفت:‌ شاید خواسته ما از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیشتر تامین اعتبار لازم برای حفاظت از مجموعه باشد اما در این راه هم افزایی بین دستگاه ها گره گشای بسیاری از مشکلات است.
عادل افزود: بسیاری از تخلف های انجام شده در حوزه ساخت و ساز شهری از روی ناآگاهی و بدون اخذ استعلام از میراث فرهنگی انجام شده و برخی از اقدامات مانند تعمیرات و اصلاح نما پس از ابلاغ چند باره حریم مجموعه تاریخی، توسط مالکان و بدون مراجعه به نهادهای ذیربط رخ داده است.
وی ادامه داد: تخطی از ضوابط توسط اشخاص حقیقی و حقوقی دیگر رخ داده و پس از ورود بخش حقوقی میراث فرهنگی به ماجرا در پی احقاق حق، این سازمان است که رو در روی مردم قرار می گیرد.
مدیر پایگاه میراث فرهنگی بسطام و خرقان همچنین از همکاری امور پایگاه های میراث فرهنگی کشور تقدیر کرد و گفت: حتی در زمانی که منابع مالی محدود است، چنین حمایت هایی مایه ی دلگرمی بوده و ارزشمند است.
به گزارش ایرنا، شهر بسطام در فاصله 6 کیلومتری شمال شرقی شاهرود قرار گرفته و مجموعه آثار تاریخی باقیمانده در این شهر از دوره سلجوقی به بعد است و در کنار آن آرامگاه متعلق به «ابویزید طیفور بی عیسی بن سروشان بسطام» ملقب به «سلطان العارفین » و از عرفای نامی و مشهور ایران در قرن سوم هجری قمری قرار دارد.
مجموعه تاریخی با یزید بسطامی شامل خانقاه بایزید، رواق صفوی، منار بسطام، مسجد بایزید بسطامی، مسجد بسطام ، امامزاده محمد ، برج کاشانه، گنبد غازان خان و مدرسه شاهرخیه است.
7359/6167

انتهای پیام /*


فرهنگی


ثبت جهانی آثار


مجموعه تاریخی


بسطام