گردشگری و توریسم

80 اشیای تاریخی اردبیل مرمت می شود

به گزارش ایرنا ، فردین عینی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: رییس گروه حفاظت اداره کل موزه های کشور اخیرا در سفری به اردبیل از وضعیت مرمت اشیا تاریخی بازدید و بر مرمت آنها تاکید کرد.
او اظهار داشت: این تاییدیه به لحاظ فنی، علمی و کیفی صادر شده و در پی تلاش کارشناسان موزه در مرمت اشیا تاریخی حاصل شده است.
مسئول موزه های استان اردبیل گفت: مرمت اشیای تاریخی مطابق اصول فنی و ضوابط تعریف شده انجام می شود و در عین حال مطابق ضوابط باید بخش مرمت شده مجزا از شی تاریخی باشد.
عینی افزود: مرمت اشیای تاریخی بعد از هفت سال وقفه انجام شده و یکی از ضرورت های صیانت از آثار تاریخی است.
وی ادامه داد: اشیای موجود در مخازن موزه های استان در برخی مقاطع زمانی نیازمند مرمت هستند و در صورت تامین اعتبار مناسب، مرمت سایر اشیا نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.
وی گفت: در سال جاری به همت کارشناسان 2 هزار اثر تاریخی در سامانه جامع اموال منقول تاریخی و فرهنگی استان ساماندهی و به ثبت رسید.
او افزود: همچنین ثبت حدود 2 هزار اثر دیگر از جمله آثار تاریخی شهرستان خلخال و آثار کاوش های اخیر باستان شناسی در دستور کار است که در صورت تامین اعتبار ساماندهی و ثبت آن عملیاتی خواهد شد.
به گفته مسئول موزه های استان اردبیل ، در مرحله اول ساماندهی آثار اصیل تاریخی عملیاتی شده و در فازهای بعدی آثار بدل مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
عینی افزود: ثبت آثار در سامانه جامع اموال منقول تاریخی و فرهنگی منجر به حفاظت اصولی و نگهداری آثار شده و در طی روند صحیح مرمت آثار موثر است ولی امکان جابجایی آثار پس از ثبت وجود ندارد.
استان اردبیل بواسطه تاریخ باستانی خود دارای مکان های تاریخی بیشمار از جمله موزه و گنجینه می باشد. مجموعه شیخ صفی الدین اردبیلی معروف ترین اثر تاریخی اردبیل می باشد که موزه این شهر نیز در آن واقع است.
6018/ 1257

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


اردبيل


تاريخ