گردشگری و توریسم

خدمت رسانی به زائران حسینی در چذابه تا آخر ماه صفر

به گزارش ایرنا در 2 روز اخیر ده ها کاروان سوگوار و عزادار برای شرکت در آیین های ویژه شهادت امام حسن(ع) و امام رضا(ع) و رحلت حضرت محمد(ص) از گذرگاه مرزی چذابه در 110کیلومتری شمال غرب اهواز عازم نجف اشرف و کربلای معلی شدند که پیش بینی می شود در روزهای آینده بر حجم زائران و سوگوارانی که قصد تشرف به عتبات عالیات را دارند افزوده شود.
در همین حال چندین موکب مردمی از شهرهای خوزستان در اطراف پایانه مرزی چذابه همچنان مشغول خدمت رسانی به زائران و اطعام آنان هستند .
از سوی دیگر روند بازگشت زائران اربعین حسینی از کربلای معلی نیز روز یکشنبه ادامه داشت و بر اساس آمار اداره گذرنامه چذابه در همین روز 2 هزار و157زائر از این مرز وارد میهن اسلامی شدند و مورد استقبال و پذیرایی مواکب مردمی قرار گرفتند.
برخی از زائران حسینی که ویزای اربعین در دست داشتند و موفق نشدند در ایام اربعین به کربلا مشرف شوند در روزهای اخیر نیز از چذابه عازم شهرهای مقدس عراق شدند.
اعتبار ویزای اربعین تا آخر ماه صفر است و زائران باید تا آخر وقت پنجشنبه به کشور بازگردند در غیر این صورت مشمول جریمه نقدی از سوی دولت عراق خواهند شد.
بر اساس اعلام اداره گذرنامه چذابه ، تنها در روز یکشنبه(دیروز) 513زائر از چذابه راه کربلا را در پیش گرفتند ولی احتمالا’ در روزهای پایانی ماه صفر بر تعداد زائران خروجی افزوده شود.
شهردار معنوی چذابه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: کار جا به جایی زائران در چذابه با پنج دستگاه اتوبوس به صورت رایگان ادامه دارد.
محمد رستم منش با اشاره به اینکه خدمت رسانی به زائران حسینی تا 17آبان در چذابه ادامه دارد افزود: خدمت رسانی به زائران (ورودی و خروجی) به صورت شبانه روزی و تمام وقت است.
وی افزود: در جریان تردد زائران اربعین حسینی در چذابه حدود 100دستگاه اتوبوس به کار گرفته شد ولی به تدریج با کاهش تردد زائران از تعداد اتوبوس ها نیز کاسته شد.
رستم منش با اشاره به اینکه خدمات درمانی به زائران نیز در چذابه به صورت شبانه روز ادامه دارد افزود: بیمارستان صحرایی ارتش و اکیپ های بهداشتی و درمانی دانشگاه جندی شاپور اهواز برای ارائه خدمات درمانی و پزشکی تا آخر ماه صفر فعال خواهند بود.
مدیر پایانه مسافری چذابه نیز در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه تا آخر وقت یکشنبه 176هزار و 500 زائر اربعین حسینی از این مرز به کشور مراجعت کرده اند افزود:چهار گیت گذرنامه برای خروج و ورود زائران به صورت شبانه روزی در پایانه چذابه فعال هستند.
احسان نونژاد افزود:زائران حسینی به محض ورود به کشور مورد معاینه پزشکی قرار می گیرند و در صورت نیاز به درمانگاه و مراکز درمانی معرفی می شوند.
وی با اشاره به اینکه در مجموع حدود 229هزار زائر حسینی از اول ماه صفر تا دیروز(یکشنبه) از چذابه عازم عتبات عالیات شدند افزود: به نظر می رسد حدود 50هزار نفر از زائران اربعین حسینی که از چذابه به شهرهای مقدس عراق سفر کرده اند تر جیح داده اند از مرزهای مهران و شلمچه وارد کشور شوند که البته این مساله منع قانونی نداشته است.
حجت الاسلام سیدمحمود موسوی رئیس کمیته جذب مشارکت های مردمی ، اسکان و تغذیه ستاد اربعین در گفت و گو با ایرنا ضمن قدردانی از تلاش های درخور تحسین مواکب مردمی در ایام پرفیض اربعین حسینی اظهار داشت: برخی از مواکب مردمی از شهرهای دزفول ، هویزه ، حمیدیه و سوسنگرد داوطلبانه مایل بودند تا آخر ماه صفر به زائران اربعین حسینی در مرزهای چذابه و شلمچه خدمت رسانی کنند.
وی با بیان اینکه بیش از یک هزار موکب مردمی در مرزهای چذابه و شلمچه و شهرهای مسیر تردد زائران اربعین حسینی مشغول خدمت رسانی به زائران بودند افزود: امسال خدمت رسانی به زائران با وجود برخی مشکلات اقتصادی ، منسجم تر و هماهنگ تر از سال های گذشته بود و در آینده نیز بهتر خواهد شد.
مرزهای چذابه و شلمچه در خوزستان و مرز مهران در استان ایلام سه کانون اصلی ، رسمی و بین المللی تردد زائران اربعین حسینی بودند.
امسال در مجموع حدود 1.9میلیون زائر اربعین از این سه مرز بین المللی به عتبات عالیات سفر کردند.
بر اساس آمار رسمی وزارت کشور ،امسال 63درصد زائران از مرز مهران ، شلمچه21درصد و چذابه 13درصد و 2 درصد نیز از طریق هوایی به شهرهای مقدس عراق عزیمت کردند.
6065/6002

انتهای پیام /*


اجتماعي


اربعين97


چذابه


خدمت رساني به زائران