گردشگری و توریسم

آلمان از مطالعات اثر تاریخی خراسان شمالی حمایت مالی می کند

به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی این اداره کل، دکتر یودیت تومالسکی با اشاره به ظرفیت های علمی همکاری ایران و آلمان اظهار داشت: بنیاد علمی و پژوهشی آلمان « DFG » نسبت به حمایت از کاوش ها و مطالعات در تپه باستانی ریوی تمایل خوبی نشان داده است.
وی با اینکه کاوش در تپه باستانی ریوی به عنوان پروژه مشترک با همکاری آلمان انجام می شود، افزود: این منطقه زیستگاهی بزرگ مربوط به دوره آهن است و بقایایی از دوره ساسانیان و هخامنشیان نیز یافت شده است که این دست نمونه ها را تنها در پاسارگاد و تخت جمشید داریم و از این جهت ریوی برای باستان شناسی ایران بسیار مهم است.
وی با بیان اینکه در کاوش های باستان شناسی این تپه، مرحله به مرحله پیش می رویم گفت: فصل ششم کاوش به پایان رسیده است و به آینده روشن مطالعات و کاوش ها در منطقه تاریخی ریوی به جهت ویژگی های منحصر به فردی که دارد امیدوار هستیم.
سرپرست گروه باستان شناسی آلمانی در منطقه ریوی خراسان شمالی گفت: کشفیات در منطقه تاریخی ریوی خراسان شمالی برای اولین بار در شمال شرق ایران به وقوع پیوسته است و تاکنون هیچ اثری از دوره هخامنشی در شمال شرق ایران کشف نشده است.
پژوهش های باستان شناسی محوطه تاریخی ریوی به صورت مشترک بین اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی و موسسه باستان شناسی آلمان از چند سال گذشته آغاز شده است.
شهرستان 110 هزار نفری مانه و سملقان در 45 کیلومتری غرب بجنورد واقع شده است و تپه ریوی در پنج کیلومتری غرب آشخانه در اطراف روستای نجف شهرستان مانه و سملقان قرار دارد.
این شهرستان 250 اثر تاریخی و 98 اثر ثبت در فهرست آثار ملی دارد که بنای سنگی اسپاخو، بنای سنگی زرد و تپه ریوی از جمله این آثار است.
3007/ 6042

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


ریوی


خراسان شمالی