گردشگری و توریسم

مجموعه هزاردستان، میراث ملی دیداری شنیداری کشورمان شد

به گزارش ایرنا، چهار اثر از مواریث دیداری-شنیداری کشورمان امروز (شنبه) همزمان با روز جهانی میراث دیداری – شنیداری به فهرست ملی حافظه جهانی یونسکو اضافه شدند.
بنا به این گزارش، این آثار در مراسمی با حضور دبیر کمیسیون ملی یونسکو، رییس کتابخانه ملی و مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در تالار قلم کتابخانه ملی به فهرست ملی اضافه شد.
به گزارش ایرنا، کمیته ملی حافظه جهانی یکی از کمیته­های وابسته به کمیسیون ملی است که از سال 1384 تاسیس و تاکنون در ثبت 9 اثر در فهرست جهانی و 5 اثر در فهرست منطقه­ای و بیش از40 اثر در فهرست ملی تلاش و اقدام کرده است.
برنامهٔ حافظهٔ جهانی یونسکو ( Memory of the World Programme) که با نام میراث مستند جهانی یونسکو نیز شناخته می‌شود، برنامه‌ای است که یونسکو از سال ۱۹۹۲ به دنبال افزایش آگاهی نسبت به خطراتی که میراث مستند جهانی را تهدید می‌کند، برای حفظ و سهولت دسترسی به این آثار به اجرا گذاشته‌است.
سازمان یونسکو قصد دارد با اجرای این برنامه از تاراج، پراکندگی، دادوستد غیرقانونی و نابودی میراث مستند جهانی جلوگیری کند. طبق فراخوان یونسکو، این مخاطرات تهدیدکننده از قرن‌ها قبل وجود داشته ولی جنگ، آشوب‌های اجتماعی و نبود امکانات مالی بر شدت آن افزوده‌است.
فراهنگ**3079** 1418

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


هزاردستان


کمیته حافظه جهانی