گردشگری و توریسم

سنگ آب‌های ندوشن یزد، پدیده‌ای زیبا در قلب بیابان

به گزارش ایرنا، این سنگ آب‌ها به دلیل داشتن املاح مختلف نمکی، گوگردی و آهن، در سال‌های متمادی به‌ صورت حوضچه‌های سفید رنگ آهکی و به شکل پلکانی تشکیل و رسوب‌گذاری شده است.
سنگ آب‌های ندوشن پدیده‌ای جذاب، نادر، بکر و زیبا در دل طبیعت مناطق کوهستانی و در 18 کیلومتری رشته‌کوه‌های غرب ندوشن قرار دارد که در نوع خود بی‌نظیر است و نظر هر بیننده‌ای را به ‌سوی خود جلب می‌کند.
شور و ترش ‌مزه بودن آب این سنگ آب‌ها، نمکی و آهکی بودن، قرار گرفتن تعدادی آبشار و چشمه‌ سار در اطراف آن، حوضچه‌ای و پلکانی بودن ازجمله ویژگی‌های این اثر طبیعی ملی در مرکز ایران است.
سنگ آب‌های ندوشن از بی‌نظیرترین آثار طبیعی و یکی از زیباترین پدیده زمین‌شناسی منطقه به شمار می‌رود و در نوع خود منحصربه‌فرد و کمیاب است و تنها نمونه‌های نادر آن در ایران و برخی کشورهای جهان وجود دارد.
این سنگ آب‌ها به لحاظ گردشگری اهمیت ویژه‌ای دارند و یک منطقه بکر محسوب می‌شوند که باید علاوه بر استفاده از این پدیده در صنعت گردشگری، مراقبت ویژه از این پدیده کم‌نظیر کرد تا مورد بی‌مهری انسان‌ها قرار نگیرد.
در محدوده اثر طبیعی سنگ آب‌های ندوشن، به‌صورت پراکنده چشمه‌هایی موسوم به « آب‌شور» ، دره‌ها و آبشارهای زیبا وجود دارد.
چشمه‌ها به دلیل آبدهی بسیار متفاوت بوده و چشمه‌های اصلی در بالادست و تقریباً مرتفع‌ترین بخش مسیر قرار گرفته‌اند.
آب این چشمه‌ها حاوی املاح ، خواص درمانی و برای رفع امراض پوستی مناسب است و همچنین محل آبشخور حیات‌وحش و پرندگان کمیاب منطقه است.
حضور ناگهانی تعداد زیادی از گردشگران در برخی ایام سال به ‌خصوص فصل زمستان، خطر صدمه به این آثار و مناظر طبیعی اطراف آن را دوچندان می‌کند و استفاده نادرست و بدون برنامه از سنگ آب‌ها، وجود معادن در اطراف آن، عبور و مرور وسایل نقلیه سنگین، نشستن گردوغبار روی سنگ آب‌ها و عدم حفاظت مناسب از آن از دیگر تهدیدات این اثر طبیعی است و به اعتقاد کارشناسان اگر این اثر طبیعی تخریب شود به ‌هیچ ‌وجه قابل جبران نخواهد بود.
صاحب‌نظران می‌گویند: این محدوده طبیعی باوجود دارا بودن پتانسیل‌های بالای گردشگری، می‌تواند با معرفی صحیح و فراهم ساختن زیرساخت‌های لازم برای بازدید گردشگران آماده‌سازی شود.
از دیگر نمونه‌های چشمه‌های سنگ آبی موجود در ایران می‌توان به چشمه‌های آهکی روستای توران پشت، آبشار سفیده ندوشن و چشمه‌های باداب سورت کیاشهر اشاره کرد.
نمونه‌های جهانی این چشمه‌ نیز شامل پاموک کاله ترکیه، ایوان ‌های مطبق سفید و صورتی نیوزیلند، بایشوایتای چین، منطقه سنگ زرد ایالت متحده آمریکا، باگنی سان فلیپو ایتالیا و هیرو ال آگورا مکزیک نام برد.
سنگ آب‌های ندوشن ازجمله سنگ آب‌های زیبای جهانی در حوزه آثار طبیعی کشور است که آبان ماه سال 94 با شماره ‎270 در فهرست میراث طبیعی ملی کشور به ثبت رسید.
ندوشن دارای مناظر زیبای طبیعی و گردشگری متعددی است که سال‌ های اخیر به دلیل فعالیت بی رویه معدن کاران مورد بی‌مهری قرارگرفته و بخش‌هایی از آن تخریب‌شده است.
دوستداران طبیعت و محیط‌زیست خواستار حفاظت از این مناظر با اقدامات حمایتی مسئولان و متولیان امر هستند.
شهر تاریخی ندوشن از توابع شهرستان میبد با پنج هزار نفر جمعیت در 80 کیلومتری شمال غرب شهر یزد قرار دارد که اغلب مردم آن از راه کشاورزی و دامداری امرار معاش می کنند.
ا.ج 1968/ 2047

انتهای پیام /*


فرهنگی


گردشگری طبیعی


سنگ آب


ندوشن یزد