گردشگری و توریسم

دبیر کمیسیون ملی یونسکو: هیچ هنری در خلا تولید نمی شود

به گزارش ایرنا حجت الله ایوبی روز شنبه در آیین گرامیداشت روز جهانی میراث مکتوب دیداری و شنیداری در تالار قلم کتابخانه ملی، گفت: باید از توجهی که امروز به میراث دیداری و شنیداری شده خوشحال باشیم زیرا ما ایرانی ها سهم بسیار درخشانی در میراث دیداری و شنیداری جهان داریم و در منطقه نیز بدون تردید حرف اول را در این زمینه می‌زنیم.
ایوبی در توضیح اهمیت تصویر، عنوان کرد: نقاشی در دورانی تنهایی بار رسانه را به دوش می‌کشید در بسیاری از دربارهای پادشاهان نقاشانی در خدمت داشتند تا فتوحات و پیروزی‌های خود را به تصویر بکشند و فتوحات دوران زندگی خود را ثبت کنند، نقاشی هم هنر بود و هم رسانه.
وی گفت: پس از رواج عکاسی، عکس جای نقاشی را در رسانه گرفت و به تدریج عکاسی از صنعت به یک هنر تبدیل شد و امروز این اتفاق در فضای مجازی افتاده است. عکس به عنوان یک رسانه در فضای مجازی مطرح است و امروز بسیاری از پیام‌های ما در دنیا از طریق عکس و تصویر منتقل می‌شود، امروز در دنیا جنگ اصلی جنگ تصویر است.
ایوبی گفت: امروز کشورهایی که بتوانند از خودشان تصویر بهتری در جهان ارائه دهند موفق‌تر هستند. ما در کشوری زندگی می‌کنیم که خوشبختانه عکاسان و تصویرگران فوق العاده‌ای داریم و در عکاسی – این هنر مدرن- جزو سرآمدان در منطقه هستند، حرفی برای گفتن دارند و با میراثی کهن و ارزشمند می‌درخشند.
ایوبی افزود: درسال 1333 اولین جشنواره فیلم در ایران برگزار و در سال 1309 اولین فیلم در ایران ساخته شد. امروز ما در سینما دوش به دوش و همگام با جهان پیش آمده‌ایم.
وی گفت: در سال حدود 150 فیلم سینمایی می‌سازیم و سینمای ایران در دنیا شناخته شده است، سالهاست در فیلم کوتاه و مستند فیلمسازان و مساندسازان ما در حال فعالیت هستند و گنجینه با ارزشی در کشور از عکس، تصویر و فیلم‌های مستند وجود دارد.
ایوبی گفت: هنری که امروز مردم جهان در تصویر کشیدن و روایت کردن اتفاقات کشورشان دارند، یعنی زبان فیلم و عکس، برای ما هم غریبه نیست، ما نیز در این مستندسازی حرف‌هایی برای گفتن داریم مستندسازان و فیلمسازان خوبی در کشور داریم.
وی افزود: سال 1395 سینمای ایران در جهان بیش از 500 جایزه جهانی را کسب کرد یعنی ما هر روز تقریبا بیش از یک جایزه داشتیم، هر روز دست یک ایرانی مستندساز فیلم کوتاه در دنیا بلند شده است.
ایوبی گفت: امروز این گنجینه در ایران وجود دارد و بخشی از این گنجینه ها در حال حفظ و نگهداری هستند، بخشی در خطر و بخشی هم در معرض فراموشی هستند و یا فراموش شده اند.
وی یکی از رسالت‌های بزرگ کمیسیون ملی یونسکو را احیا و زنده کردن این گنجینه‌ها دانست و افزود: ثبت، بهانه‌ای است برای احیای میراث دیداری و شنیداری ایران تا اول خودمان و در مرحله بعد جهان بشریت از این میراث استفاده کنند.
دبیر کمیسیون ملی یونسکو افزود: کمیته ملی در این زمینه کار خود را انجام داده اما در کنار این کمیته، کمیته تخصصی نیز در کمیسیون ملی یونسکو تأسیس شده است تا با همه کسانی که در تصویر، سینما، مستند و فیلم کوتاه دستی دارند و با صاحبان آرشیو جلساتی تشکیل شود تا این آرشیو و گنجینه بزرگ را معرفی و برای حفظ آن تلاش کنیم.
وی گفت: در این کمیته تخصصی آنچه نیاز به ثبت داشته باشد به کمیته ملی جهت دسترسی بهتر و حفظ برای نسل فعلی و بعدی معرفی خواهد شد.
ایوبی گفت: مردم ایران هم دستی در سنت‌ها و هم در مدرنیته دارند. نزدیک به یکهزار سال هنر کتاب، کتابت، خط، نقاشی و نگارگری دارند و در عین حال در مدرنترین هنر تصویرگری شامل فیلم‌سازی و مستند سازی از پیشروترین‌ها هستند.
فراهنگ**3009**3079** 9053

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث دیداری


شنیداری


یونسکو


حجت الله ایوبی