گردشگری و توریسم

یخدان میرفتاح با 950 میلیون ریال اعتبار مرمت شد

ابراهیم جلیلی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: در راستای مرمت این اثر شاخص کف سازی فضای ورودی همسطح و بندکشی جداره دیواره دخلی به اتمام رسید.
وی افزود: همچنین نرده چوبی و راه پله برای ورود به فضای داخلی یخدان میرفتاح نصب و بازسازی شد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر کف سازی با سنگ و تخلیه خاک مازاد فضای داخل یخدان میرفتاح را از دیگر اقدامات مرمت و بازسازی این اثر تاریخی عنوان کرد.
جلیلی یادآور شد: مرمت بدنه سنگی جداره بیرون یخدان میرفتاح نیز در حال انجام است و بزودی به اتمام می رسد.
وی بیان کرد: با همکاری اداره راه و شهرسازی ملایر نیز محوطه سازی و فضاسازی بوستان یخدان میرفتاح به مساحت 6 هزار مترمربع از محل اعتبارات راه و شهرسازی در حال اجرا است.
جلیلی ادامه داد: برای مرمت و بازسازی کامل این مجموعه تاریخی حدود چهار میلیارد ریال اعتبار نیاز است تا بتوان آن را به طور کامل برای بازدید گردشگران مهیا کنیم.
وی با بیان اینکه به صورت موردی بازدید از یخدان میرفتاح انجام می شود افزود: برای اشتراک برق، جابجایی تیرهای برق، نورپردازی و تملک اراضی در محدوده یخدان میرفتاح اعتبار قابل توجهی نیاز است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر اظهار داشت: چنانچه از اعتبارات سال جاری تخصیص پیدا کند، نورپردازی این مجموعه به اتمام می رسد و برای بازدید گردشگران مهیا می شود.
به گزارش ایرنا، یخدان یا یخچال میرفتاح از آثار دوره قاجاریه در شهر ملایر است که این بنای گنبدی شکل از آجر و سنگ ساخته شده و ارتفاع آن از کف تا گنبد 12 متر و از سطح تا منبع ذخیره یخ چهار متر است.
این یخچال 2 در ورودی دارد که یکی به شکل دهلیز و مخصوص ریزش و تخلیه یخ و دیگری محل رفت و آمد بوده است.
در قسمت بیرونی و داخلی یخدان 2 ردیف خشت به کار رفته است که نقش عایق را داشته و در فصل تابستان مانع از نفوذ گرما و ذوب شدن یخ ها می شده است.
یخدان میرفتاح در تاریخ 25 اسفندماه سال 1379 به شماره 3242 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.
7528/2087

انتهای پیام /*


فرهنگي


مرمت و بازسازي


يخدان ميرفتاح


ميراث فرهنگي


صنايع دستي و گردشگري