گردشگری و توریسم

تکیه معاون الملک توسط یونسکو مرمت می شود

جلیل بالایی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: اکنون یک تیم متخصص از یونسکو به سرپرستی یک کارشناس ایتالیایی به منظور مرمت بخش هایی از سقف و گنبد تکیه معاون الملک در این تکیه مشغول به فعالیت هستند.
وی افزود: این تیم پیشتر نیز به منظور انجام اقدام های تحقیقاتی به استان کرمانشاه سفر کرده بودند و اکنون رسما اقدام های فنی خود به منظور مرمت را آغاز کرده اند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمانشاه گفت: علاوه بر این تیم، یک تیم بومی نیز با همکاری سازمان آب در حال رفع تهدید آب های جاری برای بنای تکیه است.
بالایی ادامه داد: قناتی قدیمی در کنار تکیه معاون وجود دارد و علاوه بر آن آب های سطحی نیز از کنار آن عبور می کنند از این رو اقدام هایی همچون زهکشی به منظور ساماندهی به آب های سطحی در جوار این بنا انجام خواهد شد.
وی همچنین به اقدام های انجام شده به منظور مستندنگاری کاشی های تکیه معاون الملک اشاره کرد و گفت: تکیه معاون الملک یک مجموعه بی نظیر از کاشی های گران بهاست.
مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری توضیح داد: مستندنگاری کاشی های تکیه معاون به منظور آسیب شناسی، نگهداری و مقاوم سازی آنها انجام می شود.
بالایی پیشتر در گفت و گو با ایرنا، اعلام کرده بود که باستان شناسان به تازگی یک حمام تاریخی را در دل مجموعه تکیه معاون الملک کشف کرده اند.
به گفته وی ، درب این حمام پیش از این بسته بود اما با خاک برداری های انجام شده محوطه ای در این مجموعه کشف شد که در زیر کوچه مجاور مجموعه قرار دارد.
تکیه معاون الملک 114 سال پیش در شهر کرمانشاه، توسط حسین خان معین‌الرعایا بنا و سپس به همت حسن خان معین الملک تکمیل شد. این مجموعه از سه بخش اصلی حسینیه، زینبیه و عباسیه تشکیل شده و کاشی ‌کاری های زیبای آن در جهان بی‌همتا است.
در قسمت عباسیه 2 موزه فرهنگی با نام‌های گنجینه مردم ‌شناسی کرمانشاه و موزه پوشاک و زیورآلات استان کرمانشاه وجود دارد.
استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت دارای چهار هزار اثر تاریخی شناسایی شده است که بیش از 2 هزار و 200 اثر آن ثبت ملی شده است.
کتیبه و سنگ نگاره های داریوش هخامنشی در بیستون تنها اثر ثبت شده جهانی استان کرمانشاه است.
7445/8066

انتهای پیام /*


فرهنگي


تكيه معاون الملك


كرمانشاه


يونسكو