گردشگری و توریسم

شرایط محافظت بهتر برای آق‌تپه فراهم می‌شود

به گزارش روز چهارشنبه گروه فرهنگی ایرنا از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، نعمت الله سراقی سرپرست هیات باستان شناسی گفت: موقعیت جغرافیایی ( واقع شدن در مسیر طبیعی دشت تهران- قزوین ) ، وسعت استقرار و ضخامت قابل توجه نهشته‌ها باستانی و وجود توالی فرهنگی از هزاره ششم تا دوره اسلامی‌، عامل اهمیت آق‌تپه در مطالعات باستان شناختی کشور به ویژه حوزه فلات مرکزی شده است.
این باستان شناس افزود: در حال حاضر با گسترش و توسعه روزافزون بافت و همچنین معابر شهری، این تپه در شرایط حفاظتی نامناسبی قرار گرفته است از این رو روشن کردن وضعیت عرصه و حریم آق‌تپه و ارایه ضوابط حفاظتی مناسب برای آن، برای ارائه راهکارهای مناسب در خصوص هدایت و نحوه ساخت و سازهای عمرانی و شهری پیرامون آن، کاملاً ضروری است.
وی با تشریح موقعیت قرارگیری آق‌تپه افزود: تپه یاد شده تا حدودی سالم و دست نخورده است و تحت تملک شخصی قرار دارد.

**در برگیرنده هفت دوره فرهنگی
سراقی تصریح کرد: بر اساس داده ‌های فرهنگی به دست آمده، هفت دوره فرهنگی (اواخر هزاره ششم تا هزاره سوم پیش از میلاد، فرهنگ سفال خاکستری، دوره تاریخی و دوره اولیه اسلامی) در آق‌تپه قابل شناسایی است.
وی گفت: تپه باستانی آق‌تپه در تاریخ 27/10/1377 با شماره 2257 کد 3 ، توسط حسن قراخانی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.
سرپرست این هیأت باستان شناسی گفت: در سال 1380 ابوالقاسم حاتمی سرپرست هیات بررسی و شناسایی آثار باستانی و فرهنگی – تاریخی حوزه فرمانداری کرج «بخش مرکزی» این تپه را بررسی و آثاری از هزاره پنجم، چهارم و اول پیش از میلاد را مورد شناسایی قرار داد.
او هدف اصلی از برنامه گمانه زنی آق‌تپه را تعیین عرصه و پیشنهاد حریم آن و ارائه گزارش مستند و تهیه نقشه‌ها با ضوابط حفاظتی مناسب، برای حفاظت و جلوگیری از آسیب های بیشتر به این اثر تاریخی در آینده اعلام کرد.
سراقی گفت: مطالعه و طبقه بندی یافته‌های فرهنگی بدست آمده از گمانه‌زنی، چگونگی دامنه گسترش تپه و استقرارهای آن، محاسبه دقیق مساحت تپه و همچنین مطالعه ویژگی‌های محیطی در پیرامون آن از دیگر اهدافی است که در این برنامه مورد توجه قرار خواهد گرفت.
وی با بیان اینکه عملیات تعیین عرصه و حریم تپه باستانی آق‌تپه با ایجاد 15 گمانه انجام گرفت، تصریح کرد: عرصه و حریم درجه یک آق‌تپه با توجه به داده2های فرهنگی به دست آمده از گمانه های حفر شده‌، عوارض طبیعی و مصنوعی موجود در پیرامون تپه صورت گرفت.
برنامه گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم آق‌تپه مهر شهر کرج در استان البرز با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، انجام گرفت.
آق‌تپه ( تپه سفید ) در جنوب مهرشهر، در انتهای خیابان ولیعصر (بوستان ) ، 200 متری روستای حسین آباد واقع شده و طول تپه 195، عرض آن 157 و ارتفاع آن از سطح زمینهای اطراف حدود 8 متر است.
در روی تپه جاده‌ای میانبر محل تردد اهالی منطقه و موتور سواران است. بر فراز و دامنه های آق‌تپه در جهات مختلف انبوه درختان ، جوی آب و پشته هایی قابل مشاهده است.
در چهار جهت تپه جاده آسفالته ای کشیده شده است و به طور کلی در شمال و جنوب تپه منازل مسکونی، در شرق موتور خانه و اراضی کشاورزی، در غرب اراضی بایر و در جنوب غرب اراضی کشاورزی واقع شده است.
فراهنگ**3079** 9053

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


باستانی


اق تپه