گردشگری و توریسم

نتیجه ارزیابی ثبت جهانی خراشاد تا سه ماه آینده اعلام می شود

به گزارش ایرنا، ویدا توحدی چهارشنبه شب در نشست جمع بندی ارزیابی پرونده ثبت جهانی توبافی روستای خراشاد در بیرجند اظهار داشت: گزارش ارزیابی ثبت جهانی روستای خراشاد به شورای جهانی صنایع دستی ارسال و پس از اعمال نظر نمایندگان پنج قاره که اعضای این شورا در مناطق دیگر هستند، رای نهایی حداکثر تا سه ماه آینده صادر می شود.
وی ادامه داد: از سال گذشته تاکنون سه بار به این استان و خراشاد سفر کردم اما در این سفر تغییرات زیادی مشاهده شد که در بسیاری از روستاها و شهرهای ملی وجود ندارد.
وی با بیان اینکه تحولات این روستا برای ثبت جهانی شدن سرعت بیشتری داشته است افزود: برقراری نشانه های 2 زبانه ، سنگ فرش روستا و آماده بودن آن برای ورود توریست، بالا بودن سطح سواد و فرهنگ مردم این روستا از نکات بارز این تحولات است.
مشاور معاون صنایع دستی کشور با اشاره به اتحاد و همراهی مردم روستا در تحولات ایجاد شده بیان کرد: تلاش های مسئولان در حمایت های انجام گرفته نیز قابل تقدیر است.
وی یادآور شد: موفقیت ها نتیجه کار تیمی است و این همدلی و همراهی در کمتر جایی دیده می شود.
توحدی تاکید کرد: اگر روزی روستای خراشاد با برند توبافی ثبت جهانی شود مسئولیت زیادی برای مردم این روستا در پی خواهد داشت که باید با حمایت قوی مسئولان به دنبال بازاریابی و مراکز فروش بیشتر باشند.
خراشاد در 25 کیلومتری جنوب شرقی بیرجند واقع شده و از مناطق خوش آب و هوای خراسان جنوبی محسوب می شود. این روستا در آخرین سرشماری 230 خانوار داشته است.
پارچه بافی در این روستا ریشه تاریخی دارد و قرن ها است که این صنعت رواج دارد، همچنین توبافی خراشاد سال 95 ثبت ملی شد. قدمت برخی کارگاه‌های پارچه بافی در خراشاد به بیش ‌از یک قرن می‌رسد.
هم اکنون 170‌ کارگاه توبافی در این روستا فعال است.
ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی برای بررسی پرونده ثبت جهانی توبافی یا پارچه بافی روستای خراشاد دوشنبه شب گذشته وارد بیرجند شدند و در این سفر از کارگاه های صنایع دستی بیرجند و توبافی خراشاد بازدید کردند.
9893 * 6054

انتهای پیام /*


فرهنگي


صنايع دستي


ارزيابي


خراسان جنوبي