گردشگری و توریسم, گردشگری ورزشی

گردشگری ورزشی ظرفیت جدید اقتصادی

به گزارش ایرنا، تامین بودجه کشور تا حد زیادی به فروش نفت وابسته است و در سال های اخیر توجه برنامه ریزان به گردشگری برای توسعه جلب شده است.
در استان سمنان نیز گردشگری در سال های اخیر در کنار صنعت به عنوان محور توسعه مدنظر قرار گرفته است و برای توسعه زیرساختی و فراهم کردن زمینه سرمایه گذاری به ویژه در دولت تدبیر و امید، تلاش های زیادی شده است.
شعار «سمنان 2020 مقصدی تازه» محور انواع برنامه ریزی ها بر مبنای رویدادهای بومی و محلی و ظرفیت های منطقه ای در استان سمنان است که می توان رویدادهای ورزشی را نیز در قالب این هدفگذاری گنجاند.
استان سمنان با توجه به موقعیت جغرافیایی، دارای پنج اقلیم از هفت اقلیم تعریف شده جهانی است که در کشور منحصر به فرد است، تنوع اقلیمی در این دیار از شمال به جنوب و شرق به غرب رنگ و بوی خاص خود را دارد.
از سوی دیگر، ورزش علاوه بر ایجاد نشاط و شادابی، جاذبه مهمی برای خانواده و به ویژه جوانان است که می تواند به ظرفیت های گردشگری در استان سمنان گره بخورد.
به باور کارشناسان، برگزاری رقابت های ورزشی در جذب گردشگران موثر است اما به نظر می رسد استان سمنان ظرفیت برگزاری مسابقات ورزشی رسمی آسیایی و جهانی را ندارد.
برخی استان های کشور با دارا بودن جاذبه های گوناگون از کویر تا کوهستان، با مهیاسازی زیرساخت ها، زمینه گردشگری ورزشی را در خود فراهم آوردند.
طبیعت ماسه زار و بیابانی در کنار آب و هوای سرسبز و جنگل های این دیار می تواند پذیرای گردشگران داخلی و خارجی برای ورزش های سالم با درآمدزایی سرشار باشد.
نواحی بیابانی و کویری 55 درصد وسعت استان سمنان را تشکیل داده است، این کویرها که البته خود دارای تنوع هستند، می توانند برای رقابت های سافاری، آفرود، موتورسواری و دوچرخه سواری کویری، اسکی روی شن، شترسواری در شن زارها، مینی ماشین های چهار چرخ ماسه ای، تورهای شب، بالن سواری بر فراز آسمان کویر و بسیاری رشته های دیگر مدنظر قرار گیرند.
حدود چهار درصد از مساحت این دیار از مناطق جنگلی نظیر جنگل ابر شاهرود، جنگل توسکستان و جنگل های شمال مهدیشهر پوشیده شده که این مناطق زیبا با مناظر چشم نواز برای تورهای دو و میدانی، رالی های اتوموبیل رانی، جنگل پیمایی، اردو در طبیعت و دوچرخه ‌سواری تفریحی و خانوادگی مناسب هستند.
استان سمنان قابلیت برگزاری اکو ماراتن های مختلف در مناطق جنگلی و کویری را دارد که می توان به اکو ماراتن شاهرود که برای نخستین بار در ایران به اجرا درآمد و با استقبال خوب مردم مواجه شد، اشاره کرد.
جاده های پر پیچ و خم زیبای کوهستانی در این خطه، ظرفیتی مناسب برای برگزاری رقابت های چند مرحله ای جاده که از رایج ترین و محبوب ترین مسابقات دوچرخه سواری است و در کنار آن می توان به سبک کوهستان سواری یا دان هیل که دوچرخه سواری مهیج در سرازیری ها و مسیرهای دشوار توجه ویژه داشت.
کوهستانی بودن نوار شمالی استان سمنان نیز قابلیتی است که برای برگزاری انواع مسابقات کوهنوردی، صخره نوردی و سنگ نوردی در رده های سنی و در ارتفاعات مختلف ظرفیت خوبی دارد.
ارتفاعات و نواحی سردسیر استان سمنان که در نیمه دوم سال پوشیده از برف می شود، مکانی مناسب برای احداث پیست های اسکی و جذب گردشگر است.
نزدیکی تنوع اقلیمی جنگل، کویر و کوهستان از سوی دیگر قابلیت و جاذبه هایی برای برگزاری انواع تورهای پاراگلایدر، چتربازی و دو ماراتن است و همچنین رقابت های چندگانه با تعریف مسیر از دل کویر، جنگل و کوه ها می تواند دیگر ظرفیت این دیار باشد.
به سادگی به این نتیجه خواهیم رسید تفریحات مذکور با کمترین امکانات در استان سمنان قابل دسترسی است اما برطرف سازی موانع کار در استفاده نکردن و فقدان باروری این قابلیت، در قالب برنامه های راهبردی منسجم و هدفمند است.
تامین تجهیزات و امکانات ورزشی در مناطق استان، توجه به ایجاد زیرساخت های گردشگری از جمله راه، امکانات و اقامتگاه های گردشگری مناسب نیز ضروری به نظر می رسد.
ترویج فرهنگ گردشگر پذیری از کارکنان یک اقامتگاه بوم گردی تا برخورد رانندگان تاکسی باید متناسب با فرهنگ گردشگر پذیری باشد که این مهم مقدمه در جذب گردشگران ورزشی است.
آموزش مدیران ورزشی استان سمنان برای شناسایی دقیق تر رشته های ورزشی متناسب با اقلیم این دیار برای بهره گیری در رونق گردشگری ورزشی امری اجتناب ناپذیر است.
علاوه بر شناسایی، معرفی این رشته های ورزشی به مردم و جامعه مخاطب برای رونق و بازار گرمی گردشگری ورزشی باید درنظر گرفته شود.
تعریف ماراتن هایی که در اقصی نقاط استان برگزار می شود، در تقویم جشنواره ها و رویدادهای فرهنگی – ورزشی اقدامی مثمرثمر است.
در این میان بستن خاطره سفر به یک منطقه آن هم با رویدادهای خوش می تواند در بازگشت دوباره مسافران به این منطقه و گسترش صنعت گردشگری در مناطق مختلف تاثیر خود را بگذارد.
9891/7408
* خبرنگار ایرنا

انتهای پیام /*


فرهنگي


گردشگري


گردشگري ورزشي


سمنان