گردشگری و توریسم

آب انبار امامزاده زبیده خاتون (س) مرمت شد

امیر ارجمند روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در راستای اجرای طرح مرمت و بهسازی بناهای ارزشمند تاریخی توسط میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین، راه شیر آب انبار امامزاده بی بی زبیده خاتون (س) ساماندهی و مرمت شد.
وی در خصوص این مکان تاریخی اظهار داشت: در محله کهن پنبه ریسه و شمال بازارچه سپه زیارتگاهی قدیمی وجود دارد که از دوره قاجار به زبیده خاتون شهرت داشته و از دیرباز محل زیارت و عبادت و برگزاری مراسم آئینی در شهر قزوین بوده و به دلیل قدمت تاریخی این بنا و جایگاهی که نزد مردم دارد حفاظت و نگهداری آن از اهمیت زیادی برخوردار است.
ارجمند در خصوص مرمت و بهسازی آب انبار تاریخی موجود در این بنا،گفت: در سنوات گذشته بخش‌هایی از این بنای تاریخی تحت مرمت کلی قرار گرفته و در ادامه این فعالیت‌های مرمتی ساماندهی و بهسازی راه شیر آب انبار قاجاری واقع در زیر شبستان شمالی و حیاط امامزاده در دستور کار مرمتگران این اداره کل قرار گرفت و اقدام‌های مرمتی نظیر پوسته سازی بدنه‌ها با آجر، اجرای طاق آهنگ، ساخت در چوبی، کف سازی سنگی، بند کشی، اجرای سرامیک کف دیواره‌های آبدارخانه، سرویس بهداشتی و ساماندهی تاسیسات آن انجام شد.
بقعه متبرک زبیده خاتون (س) که باکاشی کاری معقلی، رسمی بندی و ارسی‌های چوبی مزین شده در سال 1384 با شماره 12612 در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده است.
3013

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


مرمت


آب انبار امامزاده زبیده خاتون