گردشگری و توریسم

هفت بنای تاریخی خلخال ثبت ملی می شود

محمد رضا شایقی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از جمله بناهایی که برای ثبت ملی آنها اقدام لازم صورت گرفته قلعه خشتی خللر گیلوان واقع در بخش شاهرود ، موزه رختشورخانه در روستای خوجین ، حمام خان و حسینیه مختار واقع در بافت تاریخی خلخال است.
وی گفت: تاکنون 41 اثر تاریخی ، ملی و باستانی این شهرستان در فهرست آثار ملی ثبت شده و تا پایان امسال چند اثر و بنای تاریخی به مجموع آثار ثبت شده ملی اضافه خواهد شد.
وی از راه اندازی موزه مردم شناسی در بنای تاریخی رختشورخانه روستای هدف گردشگری خوجین در آینده نزدیک خبر داد و گفت: آیین عزاداری قارقارا مختص ایام محرم ، مراسم خدرنبی و بولاغ باشی ویژه سال نو نیز به عنوان سه میراث میراث فرهنگی ناملموس برای اقدام جهت ثبت در لیست آثار ملی و مذهبی شهرستان در دست مطالعه است.
شایقی افزود: بنای تاریخی و مذهبی حسینیه مختار واقع در محله اشاقی کوچه این شهر که زمانی خاستگاه دسته های عزاداری امام حسین (ع) و محل برگزاری آیین های مختلف مذهبی بوده ، منسوب به دوره قاجار است و در بافت تاریخی شهر واقع شده است.
وی با بیان اینکه ثبت ملی حمام (خان) در میدان مسجد جامع و مرکز شهر از بناهای تاریخی دوره قاجار در دست اقدام است، گفت: این اثر تاریخی نیز در بافت تاریخی قلعه باشی شهر بوده و از آثار شاخص تاریخی این منطقه محسوب می شود.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خلخال از اقدام برای خرید خانه تاریخی نصیری واقع در بافت تاریخی شهر خبرداد و اظهار داشت: با ساماندهی 21 هکتار بافت تاریخی، تحول مهمی در حفظ بناهای تاریخی مرکز شهر صورت خواهد گرفت.
وی بیان کرد: طرح مطالعاتی بافت تاریخی خلخال به اتمام رسیده و با تصویب در کمیته فنی و تامین اعتبار لازم برای اجرای این طرح بزودی عملیاتی خواهد شد.
او اظهار کرد: ثبت ملی آثار تاریخی و میراث فرهنگی منطقه منجر به بهبود و ارتقای کیفی برنامه های صیانتی از آثار تاریخی و معرفی هر چه بیشتر میراث ناملموس به گردشگران و میهمانان می شود.
وی با بیان اینکه موزه میراث فرهنگی این شهرستان از موزه های درجه یک استان اردبیل است، گفت: با راه اندازی مجدد این موزه پس از پنج سال تعطیلی زمینه برای معرفی آثار تاریخی به جای مانده از پیشینیان این سرزمین به گردشگران منطقه فراهم شده است.
رییس میراث فرهنگی خلخال همچنین افزود: هم اکنون ده ها تاریخی مربوط به هزاره اول میلاد تا دوران قاجاریه در این موزه نگهداری می شود و قرآن های نفیس خطی ، اشیای سفالی و مفرغی ، ابزار آلات جنگی و زیورآلات از جمله اشیای باستانی در معرض نمایش گذاشته شده در ویترین موزه میراث فرهنگی است.
وی تصریح کرد: اشیای تاریخی نگهداری شده در این موزه از کاوش های باستان شناسی در مناطق مختلف شهرستان کشف شده و به این محل انتقال یافته است.
شهرستان خلخال با 86 هزار نفر جمعیت در جنوبی ترین منطقه استان اردبیل در همسایگی استان های آذربایجان شرقی ، زنجان و گیلان واقع شده ، قلعه خشتی کیلوان ، کاروانسرای چنارلق ، کاروانسرای شاه عباسی ، پل تاریخی پردیس ،هفت بام گرمخانه ،قلعه تاریخی اندبیل و بنای چهار گوش از جمله آثار تاریخی این شهرستان است.
7119/6018

انتهای پیام /*


فرهنگي


آثار تارخی


شایقی


خلخال