گردشگری و توریسم

6 میلیارد ریال برای مرمت بازار اراک تخصیص یافت

به گزارش ایرنا، «مهدی زندیه وکیلی» روز سه شنبه در کمیته بازسازی و مرمت بازار تاریخی اراک، افزود: تا کنون یک میلیارد و 500 میلیون ریال از این اعتبار جذب و صرف مرمت و بازسازی تعدادی از سراها، کاروانسراها و 2 گذر از بازار تاریخی اراک می شود.
وی اظهار داشت: برای بازسازی و مرمت بازار تاریخی اراک یک گروه مشاور همکاری دارند و هر نوع اقدامی با رعایت اصول فنی و مهندسی انجام می شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی ادامه داد: بخشی از سراهای کتابفروشان، کاشانی، نوذری، فلسطین، مسگرها، شماری از گذرهای شرقی و غربی بازار، طاق و کف بازار تاریخی اراک در پنج سال اخیر با اعتبارات استانی مرمت، استحکام بخشی و ایمن سازی شده است.
زندیه وکیلی اضافه کرد: مجموعه بازار اراک نمونه کاملی از الگوی معماری ایرانی و اسلامی با ویژگی ها و ظرافت های خاص است که بیش از 2قرن قدمت دارد اما در 20 سال اخیر خسارت و آسیب های جدی در بخش های مختلف آن ایجاد شده است.
وی بیان کرد: عمده این خسارت ها در تغییر کاربری غیرکارشناسی به واسطه دستکاری در ارتفاع سقف مغازه ها، تقسیم فضاهای کسب و کار با تیغه بندی و بارگذاری غیراصولی و استفاده از مصالح غیر مرتبط با این مجموعه ارزشمند رخ داده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی بیان کرد: مجموعه بازار تاریخی اراک با هویت کالبدی شهر اراک گره خورده و به عنوان میراث مهم فرهنگی این خطه محسوب می شود که نیاز است با تعریف مدیریت جامع و آسیب شناسی این بنا علاوه بر کاربری های اقتصادی در حوزه گردشگری نیز جایگاه خود را بیابد.
مجموعه تاریخی بازار اراک بخش های مختلف با کاربری هایی شامل حمام، مسجد، مدرسه، آب انبارها، گذرها و کاروانسراها دارد.
این بازار به مرکزیت چهارسوق، دارای دو مسیر شمالی، جنوبی و شرقی، غربی است که از چهار جهت به دروازه های قدیم شهر متصل می شده است و به نوعی استراتژیک ترین نقطه شهر در زمان های گذشته بوده است.
3017/6013/

انتهای پیام /*


فرهنگي


بازار تاريخي اراك


مرمت


استان مركزي