گردشگری و توریسم

بزرگترین شناور لنج چوبی در بندرکُنگ به آب انداخته شد

به گزارش ایرنا، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان شامگاه سه شنبه در حاشیه به آب اندازی این شناور گفت: این لنج چوبی با هزینه 350میلیارد ریالی بخش خصوصی و در مدت سه سال به دست متخصصان بومی و با استفاده از فناوری های نوین ساخته شد.
خلیل قاسمی افزود: این شناور دارای 51 متر طول ، 14 متر عرض و هفت متر آبخور است و قابلیت حمل انواع بار به مقصد کشورهای حاشیه خلیج فارس، خلیج عدن و آفریقا را دارد.
وی اضافه کرد: این شناور پس از قرار گرفتن در چرخه حمل و نقل، برای 21نفر شغل ایجاد می کند.
لنج سازی بندر کنگ دارای قدمت دیرینه است و لنج های ساخته شده در این بندر به کشورهای حاشیه خلیج فارس و بندر کشورهای آفریقایی، مانند زنگبار، مومباسا و هندوستان فرستاده می شود.
در لنج سازی بندر کنگ استاد کاران، در این ناحیه به ساخت لنج های بزرگ و زیبا مشغول هستند.
لنج سازی بندر کنگ به دلیل افزایش مبادلات دریایی و صید ماهی از رونق زیادی برخوردار است و نیروی شاغل این صنعت منحصر به همان گلافان یا سازندگان لنج و قایق هستند.
مصالح اولیه برای ساخت لنج، چوب های جنگلی مقاوم در مقابل رطوبت برای اسکلت و تخته های مرغوب هندی به نام سای برای بدنه آن است.
طبق نظر کارشناسان قدمت لنج سازی بندر کنگ به دوران پیش از اسلام می رسد.
اهالی بندر کنگ برای قایق ها و لنج و کشتی دست ساز خود اسامی مختلف می گذارند. گاهی قدمت این اسامی به صدها سال پیش می رسد.
دریانوردان منطقه با لنج خود به کشورهای حوزه خلیج فارس و سرزمنی های دور و نزدیک مانند پاکستان، هندوستان، آفریقا و دریای سرخ سفر می کنند.
لنج سازی بندر کنگ در سال ۲۰۱۱ میلادی به نام ایران در فهرست میراث معنوی یونسکو به ثبت رسید.
2094

انتهای پیام /*


اقتصاد


لنج چوبی


به آب اندازی


هرمزگان