گردشگری و توریسم

رنگی ترین گردشگری طبیعی

در آبان که پاییز به نیمه می رسد و هر برگ روزها، دفتری از خاطراتی می شود که طبیعت برای انسان به یادگار می گذارد.
برای عده ای آبان در پاییز فصل بهار گردشگری است و گردشگران یا دل به کویر می زنند یا راهی سرزمین های رنگی و طبیعی ایران می شوند.
قرار گرفتن چهارمحال و بختیاری در اتفاع 2 هزار متری از سطح دریا،
خشک بودن اقلیم منطقه، سرد شدن، زردی زودرس، طبیعت بکر و طبیعت دست پرورده ،باعث رنگرزی پاییز در این استان می شود.
در آبان، پاییز چهارمحال و بختیاری لباسی بر تن دارد که هر گوشه ای برای خود جهانی از رنگ هاست از زرد زرد ، زرد سبز ، زرد طلایی ،سبز سبز ،سبز طلایی، سبز قرمز، گرفته تا درختانی سرخ برگ، همه در هر روز ایستاده طبیعت را رنگ آمیزی می کند.
پاییز در چهارمحال وبختیاری، شاعرانگی فصل هاست با پیراهنی طلایی رنگ که پوشیده از برگ هاست و انگار هزاران هزار بار آن را در خمره رنگرزان کرده اند و در آورده اند و حالا آن را روی تیه ماهوره ها و قله های کوهستانی برای خشک شدن در مقابل آفتاب گسترانیده اند.
طیف رنگ های رنگ زرد تند، طیف رنگ ها زرد سوخته، طیف رنگ های صورتی، رنگ های آبی، زرد مایل با ترکیب سبز و رنگ های قهوه ای ملیل با ترکیب سبز و زرد و سبز با رگه های از زرد و این در هم آمیختگی را تنها نقاشان طبیعت گرا درک کرده اند.
پاییز در یک آبانی در بلوطستان های بازفت رنگ زرد روشنی دارد و در بادامستان های سامان به رنگ زرد مخلوط با قرمز مبدل شده است.
بازفت شهرستان کوهرنگ چهارمحال و بختیاری در ‎ 190کیلومتری شهرکرد، سرچشمه رودهای فلات مرکزی و جنوبی ایران است.
طبیعت چهارمحال وبختیاری به دلیل قرار گرفتن در ارتفاع و بالا بودن فشار اکسیژن در این ارتفاع، رنگ های مختلفی را در فصول مختلف به خود می گیرد.
وجود این طبیعت رنگارنگ در فصل پاییز، این استان را به عنوان نقطه مطلوب برای گردشگری طبیعت مبدل کرده است.
کم شدن اکسیژن در بالادست، رودخانه ها را سبز رنگ می نمایاند و با زیاد شدن اکسیژن در دشت ها، رودخانه ها، آبی رنگ جلوه می کنند و این تصاویر رویایی در نقاط مختلف چهارمحال وبختیاری یافت می شود.
کارشناسان یکی از موارد جذاب گردشگری اقلیمی و فصلی را پدیده رنگی پاییز می دانند که در گردشگری فصلی (Seasonal tourism) نقش مهمی را ایفا می کند.
کارشناسان یکی از 6 نقطه مهم گردشگری فصلی در ایران برای پاییز را چهارمحال و بختیاری به ویژه از حوزه های زاینده رود تا کارون می دانند.
یک ایرانگرد می گوید: کارشناسان برای گردشگری فصل پاییز، جنگل ها و آبشارهای گلستان، دریاچه جنگلی چورت مازندران، کویر ورزنه اصفهان، نایبند طبس خراسان، دریاچه نمک کاشان به قم و جنگلهای بازفت چهارمحال و بختیاری را پیشنهاد می دهند.
پگاه احمدپور در گفت وگو با ایرنا افزود: حاشیه رود کارون و زاینده رود 2 طبیعت خاص نسبت به نقاط طبیعی دیگر ایران دارند، زیرا نوع پوشش گیاهی جنگلهای خارج از شمال در بلوطستان ها و تنوع رنگی بادامستان ها هر کدام یک جلوه گردشگری برای خود دارند.
به گفته وی، نزدیکی جنگل ها و باغات به جاده های دسترسی و روستاها و شهرها از جمله ویژگی ها طبیعت چهارمحال و بختیاری است و یکی از نقاط مطلوب در سحرگاهان برای جنگل نوردی در کوهستان زاگرس است.
طبیعت زرد رنگ پاییزی چهارمحال و بختیاری باعث شده است امسال پیشنهاد تور دوچرخه سواری زاینده رود نیز به فدراسیون دورچرخه سواری ارائه شود.
رئیس فدراسیون دوچرخه سواری جمهوری اسلامی ایران گفت: شهرستان سامان در فصل پاییز یکی از نقاط دیدنی ایران است و در صورت فراهم شدن امکانات، تور دوچرخه سواری سامان در آبانماه یا آذر برگزار می شود.
خسرو قمری در گفت وگو با ایرنا افزود: این دو ماه ، فصل بدنسازی و آماده سازی دوچرخه سواران برای حضور در لیگ دوچرخه سواری است و بهترین زمان برای برگزاری تور دوچرخه سواری پاییزی است.
به گفته وی، با توجه به ظرفیت شهرستان سامان از نظر گردشگری، پیشنهاد می شود تور دوچرخه سواری زاینده رود در چهارمحال و بختیاری برگزار شود.
به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری دارای 9 شهرستان است و گردشگری پاییزی و فصلی در هر 9 شهرستان این استان قابل اجراست.
جنگل های چهارمحال وبختیاری با وسعتی معادل 307 هزار هکتار 18٫5 درصد مساحت این استان و 2٫5 درصد مساحت جنگل های کشور را به خود اختصاص داده است و این استان جزو استان های جنگل خیز کشور در مناطق زاگرس نشین به شمار می رود.
مراتع چهارمحال و بختیاری نیز یک میلیون و 93 هزار هکتار از وسعت این استان را شامل می شود که طبق این آمار 86.6 درصد از مساحت این استان را عرصه های طبیعی تشکیل می دهد.
از سوی دیگر تالاب بین المللی چغاخور نیز با بیش از 2 هزار و 300 هکتار مساحت، در 55 کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری قرار دارد.
همچنین تالاب بین المللی گندمان با 980 هکتار وسعت و 2 هزار و 219 متر ارتفاع از سطح دریا، جزو 10 تالاب برتر پرنده نگری ایران و مهمترین زیستگاه‌ جانوری کشور برای اسکان دائم پرندگان بومی و تخم گذاری پرندگان مهاجراست که در70 کیلومتری شهرکرد قرار دارد.
این دو تالاب در فصل پاییز دیدنی تر از گذشته می شوند.
گزارش از: محمود رئیسی
2097

انتهای پیام /*


فرهنگی


گردشگری


گردشگری فصل


چهارمحال و بختیاری