گردشگری و توریسم

کتاب «خراسان جنوبی مصور» چاپ می شود

به گزارش ایرنا حسن رمضانی دوشنبه شب در آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی عکس میراث ماندگار خراسان جنوبی اظهار داشت: با یک فراخوان ۱۰ روزه در مهرماه ۴۵۰ عکاس از سراسر کشور برای شرکت در این جشنواره ثبت نام کردند.
وی افزود: عکاسان دعوت شده به جشنواره موفق شدند در مدت حضور خود یکهزار و ۱۵۰ اثر ارسال کنند که از این تعداد ۴۰ عکس انتخاب شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با اشاره به دسته بندی عکاسان شرکت کننده در جشنواره گفت: این افراد با سفر به شهرستان های مختلف استان از جاذبه های فرهنگی، تاریخی و طبیعی عکس گرفتند.
وی تصریح کرد: این عکس ها که مقرر شده در اختیار میراث فرهنگی استان قرار گیرد به صورت آرشیو نگهداری خواهد شد.
رمضانی معرفی خراسان جنوبی را یک مزیت مهم جشنواره عکس میراث ماندگار عنوان کرد و گفت: از آنجا که بسیاری از این عکاسان چهره های آشنا در کشور هستند با قراردادن تصاویر خراسان جنوبی در صفحات فضای مجازی به معرفی بهتر استان در سطح گسترده کمک خواهند کرد.
وی ادامه داد: تصاویری که در این جشنواره تهیه شده برای استفاده بهینه، در قالب های مختلف از جمله پوستر، کتاب و برپایی نمایشگاه به نمایش گذاشته می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی نیازمند معرفی در سطح ملی و بین المللی است و امید می رود برگزاری این قبیل جشنواره ها در معرفی بهتر استان موثر واقع شود.
وی با ابراز امیدواری از اینکه جشنواره ملی عکس میراث ماندگار هر سال با تقویم ثابت تکرار شود گفت: انتظار می رود هنرمندان شرکت کننده در این جشنواره با انتقال تجربیات خود بر غنای جشنواره های آینده بیافزایند.
رمضانی تاکید کرد: با برگزاری جشنواره های متعدد در این سطح مجموعه متفاوت از زاویه دید هنرمندان در استان جمع آوری خواهد شد.
نماینده هیات داوران جشنواره ملی عکس میراث ماندگار نیز در این آیین گفت: از بین 40 عکس انتخاب شده برای جشنواره سه عکس برگزیده رتبه های اول و سوم را کسب کردند.
محمدعلی بیدختی اظهار داشت: همچنین 11 عکس از شهرهای مختلف استان و 11 عکس از صنایع دستی منتخب شده که قابل تجلیل در این جشنواره است.
وی با بیان اینکه از لحاظ موضوعی، معماری بیشترین تعداد عکس را در این جشنواره به خود اختصاص داد افزود: طبیعت و مردم شناسی در ردیف های بعدی قرار دارند اما از صنایع دستی کمتر عکس دیده شده که برای 11 عکس برگزیده این بخش از 40 عکس تصاویر نزدیک به موضوع صنایع دستی انتخاب شد.
داور جشنواره ملی عکس میراث ماندگار با اشاره به تجربه برگزاری جشنواره بیرجند در قاب تصویر گفت: جای چنین جشنواره ای خالی بود که بتواند افتخارات استان را در حوزه میراث فرهنگی ثبت کند و اکنون با عکس های جشنواره های قبلی این مجموعه کامل شده است.
وی ضمن تقدیر از شهردارانی که حامی جشنواره بودند افزود: برخی عکاسان برای چندمین بار در استان و شهر بیرجند حضور دارند که می توان از تجارب نگاه آنها بهره برد.
بیدختی با تاکید بر اینکه داوری جشنواره با دقت و طبق موازین انجام شده است اظهار داشت: به ترتیب 40 عکس برای این جشنواره انتخاب شده که در قاب یک نمایشگاه و کتاب به نمایش گذاشته می شود.
وی با ابراز امیدواری از تکرار این جشنواره در سال های آینده بیان کرد: با جمع آوری عکس های مختلف می توان یک مجموعه نفیس از میراث فرهنگی و تاریخی استان به چاپ رساند.
عکاسان برتر کشوری راه یافته به نخستین جشنواره ملی عکس میراث ماندگار خراسان جنوبی از 26 مهرماه جاری با حضور در خراسان جنوبی از بناهای تاریخی، جاذبه های گردشگری و صنایع دستی 11 شهرستان این استان کویری و مرزی عکاسی کردند.
هیات داوران این جشنواره متشکل از پنج نفر شامل محمدعلی بیدختی، اسحاق آقایی، محسن کابلی، امیر عنایتی و رضا خالدی بودند و عکاسان برتر با اهدای جوایز نقدی، تندیس و لوح تقدیر تجلیل شدند.
9893*3028

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


خراسان جنوبي


جشنواره عكس