گردشگری و توریسم

مرحله نخست مرمت خانه تاریخی توکلی قم به پایان رسید

به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم، حمید یزدانی روز سه شنبه در گفت و گویی اظهار داشت: مرحله نخست مرمت این خانه تاریخی که در خیابان آذر، محله چهل اختران واقع شده است با اعتبار یک میلیارد و 700 میلیون ریال از محل اعتبارات استانی به اتمام رسیده است.
وی افزود: این مرحله شامل آوار برداری، مرمت پوشش ها، سبک سازی و عایق کاری بام، حذف الحاقات غیر اصولی، شمع کوبی، مرمت جرزها، استحکام بخشی بنا، مرمت ستون های سنگی و ساماندهی نمای بیرونی می باشد.
یزدانی ادامه: با توجه به نوع معماری و استفاده از رواق ها و ایوان هایی با ستون های خاص و گچ بری با نقوش واقع گرایانه، قدمت خانه تاریخی توکلی به اواخر دوره قاجار می ‌رسد که این خانه با شماره 4853 و در سال 1380 به ثبت فهرست آثار ملی رسیده است.
وی گفت: این خانه در مساحت 570 مترمربع و با سر در ورودی زیبا و نمای آجرکاری شده است و در بخش ورودی خانه، فضایی با هندسه نامشخص وجود دارد که به احتمال زیاد در دوره های قبل دچار تغییراتی شده است.
یزدانی خاطرنشان کرد: همچنین حیاط ساختمان دارای فرم مربع شکل است که در قسمت شمالی و جنوبی آن قسمت های اصلی بنا احداث شده و هر کدام دارای زیرزمین سراسری و یک طبقه می باشد و جلوی هر ایوان چهار ستون سنگی و اتاق هایی به حالت پنج دری وجود دارد که در سمت غربی حیاط سکویی با 2 ستون سنگی ایجاد شده و در مقابل آن اتاقی کوچک و راه پله ای به سمت پشت بام وجود دارد.
360 اثر تاریخی در قم به ثبت رسیده است و طبق آثار تاریخی و باستان شناسی های صورت گرفته، این شهر تمدنی هفت هزار ساله دارد.
بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران، تپه قلی درویش، مقابر گنبد سبز، کتابخانه ها، موزه ها و غیره از جمله اماکن تاریخی، زیارتی و گردشگری قم محسوب می شود.
1175 /

انتهای پیام /*


فرهنگي


مرمت


خانه توكلي


قم