اماکن دیدنی ایران

سرعت ایجاد اشتغال در گردشگری دو برابر سایر بخش‌ها است

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، گفت: سرعت اشتغال در گردشگری دو برابر سایر بخش‌ها است. با ۵۰ میلیون تومان در گردشگری می‌توانیم شغل ایجاد کنیم در حالی که در سایر بخش‌ها به۵۰۰ میلیون تومان برای ایجاد شغل نیاز داریم.

ایسنا: علی‌اصغر مونسان، روز یکشنبه در نشست مشترک با فعالان گردشگری و هنرمندان استان اصفهان، اظهار کرد: گردشگری در اقتصاد جهانی نقش ایفا می‌کند و به صنعت بدل شده و اقتصاد جدیدی را باز کرده است؛ به طوری که بخش مهم کسب درآمد برای کشورها است. از ۱۹۵۰ تا امروز تعداد گردشگران به یک میلیارد ۳۰۰ میلیون رسیده است و بسیاری از کشورهای جهان مشکل اقتصاد خود را از این طریق حل کرده‌اند.

وی افزود: گردشگری، صنعت نسبتاً پاکی به حساب می‌آید و کمترین آسیب را به محیط زیست می‌زند، در کشورمان نیز ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارد و برای هر بخش هم هدف‌گذاری شده است و با بودجه‌های کمتر می‌تواند به اهداف اقتصادی برسد.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، گفت: گردشگری هنوز نتوانسته در کشور جا باز کند، صنعت و کشاورزی دچار چالش هستند و گردشگری می‌تواند این کار را انجام بدهد. داشته‌های ما زیاد است و آداب و رسوم بی‌نظیری داریم، هم طبیعت بی‌نظیر داریم که خود جذابیت بی‌نظیر است.

مونسان ادامه داد: هر توریست خارجی یک سفیر شده که از ایران تعریف و تمجید کرده است. در بخش اجتماعی با بوم گردی توانسته‌ایم توزیع عادلانه داشته باشیم و همه مناطق کشور را وارد این صنعت کرده‌ایم. سرعت اشتغال در گردشگری دو برابر سایر بخش‌ها است. با ۵۰ میلیون تومان در گردشگری می‌توانیم شغل ایجاد کنیم، در حالی که در سایر بخش‌ها به۵۰۰ میلیون تومان برای ایجاد شغل نیاز داریم.

وی گفت: گردشگری در ابعاد اقتصادی ارزآوری دارد، تحرک اقتصادی برای کشور به ارمغان می‌آورد، بخش حمل و نقل هوایی، ریلی و زمینی تحرک پیدا می‌کند که نمونه آن را در ایام عید شاهد هستیم.

مونسان اظهار کرد: میراث فرهنگی عشق ملت ایران است، خوشبختیم بگوییم روز به روز عشق به میراث بیشتر می‌شود و انژیوها هر روز بیشتر می‌شوند و ما را رصد می‌کنند.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: سیاست ما در حوزه میراث فرهنگی مشارکت حداکثری است، بحث ثبت جهانی یک محور ۱۰۰ کیلومتری ساسانی را در شیراز ثبت کرده‌ایم. هم‌افزایی بین میراث فرهنگی و گردشگری به وجود آمده است و میراث فرهنگی به عنوان مزیت در کنار گردشگری قرارگرفته است.

وی ادامه داد: تقویت بخش‌های نرم‌افزاری و ارائه خدمات الکترونیکی و الکترونیکی کردن خدمات آذرماه به اصفهان می‌رسد و موزه‌های ما از حالت ساکن و ساکت باید فعال و پویا شوند.

مونسان گفت: در بخش صنایع‌ دستی اعتقاد داریم که صنایع دستی می‌تواند اقتصاد کشور را بهبود بخشد، بخش ماکت بازاریابی و فروش و بسته‌بندی باید در صنایع‌ دستی جدی گرفته شود. به‌رغم مشکلات در امر بازار و نرخ ارز باید گفت، صادرات صنایع دستی در سال گذشته رشد داشت و در شش‌ماهه ابتدایی امسال ۹,۵ درصد رشد صادرات استان اصفهان بوده است.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: معاف کردن صادر کنندگان صنایع‌دستی از ریختن ارز به سامانه نیما یک گام خوب و روبه جلو است. در تأمین مس نیز در حال رایزنی هستیم و این مشکل حل خواهد شد.

وی گفت: تلاشم این بود که در زمینه گردشگری صحبت‌های همه فعالان را اجرایی کنم و با در نظر گرفتن همه ۲۰ بندی که در اختیار داشتم معاون جدید را انتخاب و همین صحبت‌ها را در حکم به ایشان ابلاغ کردم، از معاون گردشگری خواستم که روی این بندها حرکت کند و هم بخش سخت‌افزاری و هم نرم‌افزاری را پیش ببرند.

مونسان اظهار کرد: تلاش داریم در همه نمایشگاه‌های گردشگری شرکت کنیم، فضای مجازی و کلیپ‌های جدی را مد نظر قرار داده‌ایم و سند توسعه گردشگری کشور در کمیسیون‌های دولت در حال بررسی است. اقداماتی را با همکاری وزارت امور خارجه انجام داده‌ایم و موضوع عمان را به هیئت دولت بردیم، لغو روادید با عمان آغاز شد و لغو روادید چین نیز در دستور کار است.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: توریست سلامت کشور در حال رشد است و اصفهان هم باید روی توریست سلامت کار کند و آماده حضور توریست سلامت شود. ۸۰ درصد توریست سلامت کشور به توریست فرهنگی بدل شده‌اند و شمال کشور توریست‌های جدید را جذب کرده است.

وی افزود: تحرک خوبی در حوزه پروژه‌ها وجود دارد، پس فرایندها را باید کوتاه کنیم، بیش از ۱۹۰۰ پروژه با ۴۳ میلیارد تومان در کشور و در بخش گردشگری در حال انجام است.