گردشگری و توریسم

بسیاری از متقاضیان با مفهوم اقامتگاه بومگردی آشنایی ندارند

آوات مکاری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اقامت و خانه آخرین مورد در اقامتگاه های بومگردی محسوب می شود و قبل از آن باید موارد دیگری رعایت شود.
وی اضافه کرد: فرهنگ و محیط زیست 2 المان مهم در اقامتگاه بومگردی است و چون این 2 بخش در خطر قرار دارند تلاش می شود از طریق بهره گرفتن از مردم از این دو بخش محافظت شود.
مکاری تاکید کرد: دانش بومی مهمترین موضوع در بومگردی است و ما میراث معنوی را به جاذبه ای برای گردشگران تبدیل می کنیم.
وی یادآور شد: نحوه برخورد با گردشگر، اطلاع رسانی در مورد آیین ها و نحوه معیشت در اقامتگاه های بومگردی از اهمیت برخوردار است و همه فضای محیط و محل باید در راستای محیط زیست و فرهنگ منطقه باشد.
مکاری با اشاره به اینکه تاکنون 10 مورد اقامتگاه بومگردی در کردستان به بهره برداری رسیده است، اضافه کرد: تنها در مهر ماه، 100 نفر متقاضی ایجاد اقامتگاه بومگردی بودند که تنها حدود 40 نفر شان موفق به کسب موافقت اولیه شدند.
وی گفت: برای ایجاد اقامتگاه بومگردی مشکل زمین وجود ندارد و بیشتر متقاضیان از زمین متعلق به خود برای این کار استفاده می کنند.
وی اظهار داشت: در صورتی که زمین کاربری کشاورزی داشته باشد با ارائه درخواست به جهاد کشاورزی تغییر کاربری آن گرفته می شود و اگر نیاز به زمین بیشتری باشد از طریق منابع طبیعی اقدام می شود که در صورت موافقت زمین در اختیار متقاضی قرار می گیرد.
رئیس گروه توسعه گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان افزود: برای آشنایی متقاضیان با بومگردی از اسفند سال گذشته تاکنون 10 دوره آموزشی در مراکز مختلف برگزار شده است.
وی تاکید کرد: استان کردستان فاصله زیادی با استاندارد اکوتوریسم و بومگردی دارد و برای رسیدن به نقطه مطلوب نیاز به زمان بیشتری است.
مکاری یادآور شد: در بومگردی به پایداری کیفیت زندگی مردم منطقه کمک شده و گردشگر در فعالیت های سودآور اجتماعی – اقتصادی مردم محلی مشارکت می کند.
وی اضافه کرد: ظرفیت هایی همچون فرهنگ محلی، معماری هماهنگ با محیط طبیعی، فعالیت های کشاورزی و باغداری، طبیعت بکر، آب و هوای معتدل، پرنده نگری و زندگی جانوری و گیاهان دارویی در استان کردستان وجود دارد که شرایط را برای بومگردی مناسب می کند.
مکاری گفت: همچنین اهداف زیست محیطی و فرهنگی که به پایداری گردشگری در این استان کمک می کند در قالب بومگردی و اقامتگاه های بومگردی قابل اجرا خواهد بود و می توان از این پایگاه ها برای توسعه آنها استفاده کرد.
بومگردی یا اکوتوریسم سفری مسئولانه به جاذبه های طبیعی برای لذت بردن، ادراک و دانستن قدر طبیعت است.
6108/9102

انتهای پیام /*


فرهنگي


اقامتگاه


بومگردي


گردشگري