گردشگری و توریسم

طارم، مقصد رویایی برای طبیعتگردان در پاییز

به گزارش ایرنا، پاییز، فصل هزار رنگ و هزار نقشی است که نباید فرصت گردش در آن را از دست داد، در هر نقطه از ایران، هزاران جاذبه گردشگری نهفته است که پاییز می‌تواند زمان مناسبی برای لذت بردن از این زیبایی ها باشد. در هر جایی از این زمین پاییز یکی از فصول زیبای سال به شمار می‌آید و زیبایی این فصل به رنگ‌های متنوع درختان محدود نمی‌شود، بلکه یکی از دلایل زیبایی این فصل آب و هوای خنک و دلچسب آن است چرا که در این فصل گرمای تابستان جای خود را به هوای خنک و لذت بخش پاییز سپرده و از شدت سفرهای تابستانی و شلوغی جاده‌ها نیز کاسته شده است و این ها تعدادی از هزاران دلیل دیگر برای انتخاب این فصل برای سفر است.
اما انتخاب مقصدی مناسب و چشم نواز در این فصل پر رمز و راز نیز اهمیت زیادی دارد تا هر گردشگری در کوتاه ترین زمان ممکن بیشترین بهره را از سفر خود ببرد.
اگر هدف یک گردش کوتاه‌مدت با هزینه اندک و استفاده از طبیعت بکر و رنگارنگ پاییزی باشد، طارم یکی از مکان‌هایی است که می‌تواند لذت و آرامشی مثال‌زدنی را با خود به ارمغان آورد. این شهرستان به دلیل آب‌ و هوای خاصی که دارد تا اواخر پاییز که هوای سایر شهرستان‌های هدف گردشگری شمال و شمال غرب کشور سرد و طبیعت این مناطق در سکوت و سرما به سر می‌برد، با آب و هوای پاک و معتدل جلوه‌ای خاص دارد.
شهرستان طارم در شمال استان زنجان یکی از مناطق چشم نواز و سرشار از شگفتی های آفرینش است. طبیعت زیبا، بکر و رویایی با آب و هوای خوش، چشمه ها و آبشارهایی که از دل کوه های سرسبز شهرستان طارم سرچشمه می گیرند، جاده های کوهستانی که در برخی مواقع سال در دل ابرها مسیر حرکت مسافران را در بر می گیرد، حیات وحش گوناگون، چشم اندازهای زیبا در 2 طرف جاده های منتهی به دیار شکوفه های زیتون، آثار باستانی مختلف، انواع میوه ها و محصولات زراعی پاییزی به عنوان سوغاتی سفر و همچنین طبیعت منحصر به فرد آن هر انسانی را ترغیب می کند برای یک بار هم که شده در فصل پاییز به این منطقه سفر کند.
نیمه دوم سال که همه استان های شمال غربی و غرب کشور هوای سردی دارند، مردم طارم آب و هوای معتدل و دلچسبی را تجربه می کنند.
چهار فصل بودن طارم یکی از بزرگترین مزیت های گردشگری این شهرستان است و با کمی درایت و برنامه ریزی می توان رونق صنعت گردشگری در آن را همه فصول سال شاهد بود.
پادشاه فصل ها در بزرگترین باغشهر زیتون ایران ماندگاری بیشتری دارد، به طوری که پاییز با تمام تفاسیرش در این شهرستان معنی می شود و می توان گفت حتی جنگل‌های زیبای شمال نیز این‌گونه نمایانگر و معرف یک پاییز ماندگار و خاطره انگیز نیستند.
یکی از ویژگیهای پاییز در طارم ماندگاری برگها بر روی درختان تا آخرین ماه این فصل است که خود به مدت طولانی نمایانگر تصویرگری و نقاشی رنگارنگ تنها خالق هستی می باشد، رنگ‌هایی که چشم هر رهگذری را محو زیباییهای بی انتهایش می کند و روز به روز بر شمار طبیعت دوستان و گردشگران از نقاط مختلف کشور می افزاید.
اسم طارم که می آید طبیعت بکر و خدادادی پاییزیش، آثار کهن و باستانی و میوه های خوش رنگ و خوش طعم پاییزیش در ذهن متبادر می شود.
پاییز در چهار گوشه طارم، زیبا و دیدنی است اما از مناطق مهم و بی نظیر این شهرستان برای پاییزگردی جاده طارم – ماسوله (محدودۀ شیرین سو)، جاده شیت- ولیدر، منطقه توریستی خانسر آب بر، منطقه تنگور هزارود، اطراف رودخانه های روستاهای زاچکان، جوجرگان، پاسار، گیلانکشه، رزه بند، مورستانه، حاشیه رودخانه قزل اوزن از غرب تا شرق طارم، باغات ضلع شمالی گیلوان و تمامی روستاهای شهرستان طارم که هر کدام به نوعی رنگ زیبایی از طبیعت پاییزی به خود گرفته اند را می توان نام برد.
فصل هزار رنگ در طارم با محصولات کشاورزی و میوه هایش حال و هوای متفاوتی نسبت به سایر جاهای کشور دارد، برداشت محصولات زراعی چون برنج، لوبیا سبز، چشم بلبلی، خیار، کدو و از طرفی شروع کشت محصول سیر نمایانگر پویایی کشاورزی این شهرستان در تمام فصول سال است.
از جاذبه های گردشگری دیگر پاییزی شهرستان طارم برداشت میوه های پاییزی چون، زیتون، انار، گردو، فندق، خرمالو، زالزالک کوهی، زرشک کوهی و در برخی نقاط شهرستان برداشت سیب می باشد که بازار سوغاتی های رنگارنگ ارگانیک را برای طبیعتگردان داغ کرده است.
فرآوری زیتون به صورت کنسروی و یا شکسته، تولید انواع رب انار به روش های سنتی در روستاهای شهرستان، تولید انواع نان سنتی و فروش سایر محصولات شهرستان طارم بویژه انواع برنج اعلای طارم، هر گردشگری را محو تماشای خود می کند تا هم از نزدیک صنعت کشاورزی طارم را ببینند و هم به صورت مستقیم محصولات فرآوری شده را خریداری کنند.
همچنین بدلیل نبود سرما و یخبندان در فصول سرد بخصوص پاییز، مهاجرت انواع پرندگان به شهرستان، جاذبه های بی نظیر گردشگری در این منطقه را دو چندان می‌کند.
شهرستان طارم یکی از مناطق زیبا و دیدنی کشور است که به خاطر استعدادهای کشاورزی و دامپروری، حاصلخیزی زمین و برخورداری از شرایط اقلیمی مناسب، بیشترین میزان تولید زیتون کشور و همچنین تولید محصولات ارگانیک کشاورزی، از آن به عنوان بزرگترین باغشهر زیتون کشور و پایتخت سلامتی ایران یاد می شود.
شهرستان طارم با 47 هزار نفر جمعیت (حدود 5 درصد جمعیت و 10 درصد مساحت استان زنجان) در 90 کیلومتری شمال شرقی زنجان واقع شده است و با استانهای قزوین، اردبیل و گیلان همسایه است.
9886/6085

انتهای پیام /*


فرهنگي


پاييز طارم


مقصد گردشگري


طبيعتگردان