اماکن دیدنی ایران

مزایا و موانع رزرو آنلاین هتل‌های ایران

اینکه رزرو آنلاین هتل‌های کشور در سطح بین‌المللی عاملی است که امکانِ سفر به ایران را در سطح قابل‌ملاحظه‌ای افزایش می‌دهد، امر پوشیده‌ای نیست. با این حال، هتل‌های ایران برای بهره‌مندشدن از سیستم‌های آنلاین با محدودیت‌ها و موانعی روبه‌رو هستند. ضرورت خروج از سیستم سنتی رزرواسیون و استفاده از سیستم آنلاین رزرو هتل، موضوعی است که گزارش حاضر به آن پرداخته است.

اسماعیل ناصری:

■ دشواری انتقال پول به ایران و حرکت‌هایی برای رفع موانع تحریم‌ها
به گزارش«توریسم آنلاین»رئیس جامعه هتلداران ایران گفت: گرچه ما در رزرو آنلاین هتل‌ها برای گردشگران داخلی مشکلی نداریم اما در مورد رزرو آنلاین برای گردشگران خارجی موانعی وجود دارد. جمشید حمزه‌زاده در گفت‌وگو با «توریسم» افزود: همان‌طور که می‌دانید، به دلیل تحریم‌ها ما با مشکل انتقال پول روبه‌رو هستیم. تحریم‌ها باعث دشوارشدن فرایند انتقال پول از خارج به ایران شده است. با این حال اخیراً حرکت‌هایی انجام شده که موجب تسریع کارها خواهد شد. بعضی از شرکت‌ها کارهایی را آغاز کرده‌اند که حتماً در روند موضوع مورد بحث ما هم مؤثر خواهد بود.
■هماهنگی نظام بانکی شرط لازم است
وی با بیان اینکه ما به‌عنوان جامعه هتلداران ایران علاقه‌مند به انجام کارهایی هستیم که بتواند به روزآمدشدن کارها بینجامد، گفت: ما از هر امکانی که مشکلات موجود بر سر راه رزرواسیون آنلاین هتل‌ها را بردارد، استقبال می‌کنیم. در این میان، هماهنگ‌شدن نظام بانکی و شبکه‌های مالی هم برای به نتیجه رسیدن حرکت‌هایی که در دست انجام است، بسیار اهمیت دارد.
■ ارزی‌شدن پرداخت مسافران خارجی به هتل‌ها راهگشا خواهد بود
رئیس جامعه هتلداران ایران با ذکر این مطلب که ما در حال حاضر به دنبال مهیاشدن شرایط برای پرداخت ارزی مسافران خارجی به هتل‌ها هستیم، عنوان کرد: اگر این امکان فراهم شود، قطعاً مشکل رزرو آنلاین هتل‌ها هم برطرف می‌شود. به این صورت که معادل همان مبلغی را که قرار بود به ریال بپردازند، به دلار می‌پردازند. از حمزه‌زاده در مورد دونرخی‌شدن هزینه هتل برای مسافران داخلی و خارجی که اخیراً مطرح شده بود، پرسیدم. وی گفت: در این مورد نتیجه نهایی حاصل نشده است. ما منتظر موافقت سازمان هستیم و اگر آقای مونسان موافقتشان را اعلام کنند، مشکل حل می‌شود.

■ باید منتظر بهبود وضعیت باشیم
مشاور جامعه هتلداران ایران گفت: آژانس‌هایی که در حوزه رزرو آنلاین بین‌المللی کار می‌کنند، هرگز در ایران فعال نبوده‌اند. با توجه به ساختارهایی که الان در ایران وجود دارد، فعالیت این آژانس‌ها دشوارتر هم شده است. مسعود غلامی در گفت‌وگو با «توریسم» افزود: یکی از دغدغه‌های هتلداران ایران، دریافت ارز خارجی از مسافر خارجی است. برای این کار نیاز به سیستمی داریم که بتواند در یک سیستم رزرو آنلاین بین‌المللی هتلی را با قیمت ارزی خریداری و هم‌زمان هزینه را به دلار به آن هتل پرداخت کند. عملاً در سیستم‌های موجود حال حاضر ایران، این کار غیرممکن است. با توجه به تحریم‌هایی که کشور ایران با آن روبه‌روست و مشکلاتی که در این حوزه داریم، باید منتظر بهبود وضعیت باشیم.
■ امکان دریافت هم‌زمان ارز وجود ندارد
این مدرس گردشگری خاطرنشان کرد: الان اگر کسی یک هتل را شبی 200 یورو خریداری ‌کند، امکان این را که آنلاین 200 یورو به آن هتل بپردازد، ندارد؛ مگر اینکه آژانسی در خارج از کشور از طریق یک نرم‌افزار واسط مبلغ را تبدیل کند و به ریال پرداخت شود که برای هتل‌ها جذاب نخواهد بود. این البته چیز تازه‌‌‌ای هم نیست.
در این سال‌ها خیلی از هتل‌های ما روی سیستم‌های بین‌المللی بوده‌اند که آژانس‌های بین‌المللی به‌ویژه آژانس‌های ایرانی که در خارج از ایران هم فعال هستند، توانسته‌اند امکان رزرو دلاری را ارائه و به‌صورت ریالی به هتلداران پرداخت کنند.

■ مشکل، نرم‌افزاری نیست
وی رزرو آنلاین هتل را به لحاظ تکنولوژیک موضوع پیچیده‌ای ندانست و گفت: هر نرم‌افزاری در ایران با تغییری مختصر در تکنولوژی خود می‌تواند شیوه‌ای را به وجود بیاورد که به‌صورت آنلاین خارجی‌ها هم بتوانند این نرم‌افزار را ببینند و خرید کنند. مشکل نرم‌افزار نیست، چون نرم‌افزار فقط تسهیل‌کننده ارتباط میان خریدار و هتل است اما کار انتقال وجه را که به خودی‌خود تسهیل نمی‌کند. وقتی تحریم وجود دارد، کدام نرم‌افزار می‌تواند تحریم را دور بزند؟
■ دانش جوانان ایرانی و بی‌نیازی به نرم‌افزارهای خارجی
مشاور جامعه هتلداران ایران با بیان اینکه هتل‌های دنیا برای رزرو آنلاین از امکان‌های مختلفی استفاده می‌کنند، اظهار داشت: آنها از طریق سایت‌های بزرگ رزرواسیون دنیا می‌فروشند و الزاماً از نرم‌افزاری مشخص استفاده نمی‌کنند. نرم‌افزار به خودی‌خود موضوع پیچیده‌ای نیست. مهم‌ترین نرم‌افزارهای دنیا هم با دانش فنی جوانان ایرانی به‌راحتی قابل اجراست. الان در دنیای تکنولوژی دیگر چیزی اختراع نمی‌شود، بلکه اختراعات قبلی با هم تجمیع و ترکیب می‌شوند. الان جوانان ایرانی نرم‌افزارهای بسیار کاربردی و مفیدی در زمینه رزرواسیون آنلاین می‌نویسند و نیازی به محصولات خارجی نداریم. موضوع این است که رفع موانع رزرواسیون آنلاین هتل‌ها در گرو نرم‌افزارها نیست و مشکل جای دیگری است.
■ ضرورت خروج از سیستم‌های سنتی
یک عضو هیئت‌مدیره انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران نیز گفت: ما برای اینکه بتوانیم به سیستم‌های جهانی وصل شویم، چند آیتم باید فراهم باشد که مهم‌ترینشان خارج‌شدن از حالت سنتی رزرواسیون هتل و فروش بلیت است. امید محمدعلیخان با اشاره به ضرورت فروش بلیت هواپیما در قالب یک سیستم یکپارچه، خاطرنشان کرد که در کشورهای مختلف دنیا سال‌های سال است که شاهد این کار هستیم.
وی افزود: امروزه کشورهای مختلفی سیستم‌های رزرواسیون هتل‌های خود را بر مبنای استانداردهای جهانی به‌روزرسانی کرده‌اند و می‌توانند محصو‌لات خود را در آن عرضه کنند. این یکی از شرایط اولیه‌ای است که هتل‌های ما باید داشته باشند، به‌ویژه هتل‌هایی که سال‌هاست کار رزرواسیون را به‌صورت سنتی انجام می‌دهند.
■ تحریم‌ها، عامل بازدارنده‌اند
این فارغ‌التحصیل گردشگری خاطرنشان کرد: اکثر هتل‌های ما هتل‌های زنجیره‌ای هستند که تقریباً دولتی‌اند. کارهای خوبی هم در سال‌های گذشته انجام شده است.
نکته‌ای که در این بین وجود دارد، بحث پرداخت است؛ پرداختی که سایت‌های مختلف بتوانند در همه‌جای دنیا به وسیله ویزاکارت و مسترکارت خرید کنند؛ یعنی نحوه انتقال پول به ایران. نقل‌ و انتقال پول و دادوستد مالی که با بازار ایران انجام می‌شود، به دلیل تحریم‌هایی که آمریکا انجام داده است و بانک‌هایی را که با بازار ایران دارند کار می‌کنند، تهدید به پرداخت جریمه‌های سنگین کرده، شرکت‌ها چندان راغب نیستند که ارتباط و اتصال برقرار باشد، به جز معدود شرکت‌هایی که الان این ریسک را پذیرفته‌اند که با بازار ایران کار کنند. اینها مانع فعالیت وب‌سایت‌های بین‌‌المللی برای ورود به ایران می‌شود.
■ رزرو آنلاین بر گردشگری انفرادی تأثیر زیادی دارد
محمدعلی‌خان با بیان اینکه امروزه گردشگران دنیا علاقه‌مند به رزرو هتل و پروازشان از وب‌سایت‌های معتبر هستند، اضافه کرد: ایران هم از این قاعده مستثنا نیست. متأسفانه محصولی که الان در بخش اقامتگاهی ما در وب‌سایت‌های بین‌المللی ارائه می‌شود، کمتر از 20 هتل است؛ یعنی هتل‌های ما تاکنون نتوانستند خود را به اندازه کافی سازگار کنند. در حالی که اتصال به سیستم جهانی رزرواسیون هتل تأثیر بسیار زیادی در افزایش سفرها به ایران به‌ویژه در بخش گردشگران انفرادی دارد.
وی در ادامه عنوان کرد: الان اگر گروهی بخواهند به ایران بیایند، حتماً باید از طریق یک همتای ایرانی کارهای مربوط به رزرواسیون هتل، روادید و… را انجام بدهند که شما می‌دانید کارگزاران ما این کارها را به‌صورت سنتی انجام می‌دهند. این باعث کاهش سفرها به ایران می‌شود.