گردشگری و توریسم

استاد دانشگاه: فرهنگ خراسان جنوبی مورد غفلت واقع شده است

به گزارش ایرنا زهرا علیزاده بیرجندی روز یکشنبه در نشست انجمن کتابخانه های شهرستان بیرجند بر لزوم ثبت تاریخ شفاهی بیرجند تاکید کرد و گفت: افراد فاخر و بزرگی در این شهرستان هستند که باید تاریخ شفاهی این سرمایه های انسانی بزرگ را غنیمت شمرده و جمع آوری کنیم.
وی افزود: در همه خانواده ها افراد بزرگسال روایت های خوبی از گذشته تاکنون دارند که به فراموشی سپرده یا نادیده گرفته می شود در حالی که جمع آوری اطلاعات و تاریخ شفاهی منطقه هزینه بر نیست و فقط به جدیت و پیگیری نیاز دارد.
عضو انجمن کتابخانه های شهرستان بیرجند با بیان اینکه نباید منتظر ورود آستان قدس رضوی به این موضوع باشیم گفت: در دانشگاه بیرجند تا جایی که توانسته ایم موضوع پایان نامه ها، تحقیقات و سایر پژوهش ها را در راستای تاریخ محلی انتخاب و پذیرش می کنیم.
وی تاکید کرد: برای مجموعه بیرجند شناسی باید فضای اختصاصی در نظر گرفته شود چرا که در این شهر خاندان های بزرگی داریم که آماده اهدای نسخ قدیمی خود هستند اما فضای کافی برای نگهداری آن وجود ندارد.
علیزاده بیرجندی گفت: در شهر بیرجند که مسائل فرهنگی شهره شده چرا ورود خیران به موضوع کتابخانه و فضای مطالعه کم است و این موضوع باید آسیب شناسی شود.
وی ادامه داد: ظرفیت برای توسعه فضای مطالعه در شهرستان بیرجند زیاد است که باید با استفاده از توان خیران به این مسائل ورود کرد.
وی بر لزوم ایجاد کتابخانه دیجیتال در بیرجند تاکید کرد و افزود: در این خصوص می توان با کتابخانه مرکزی دانشگاه بیرجند رایزنی های لازم را انجام داد تا نسخ دیجیتال در اختیار کتابخانه های سطح شهر قرار گیرد.
علیزاده بیرجندی گفت: از این طریق می توان اهدای کتاب را مدیریت کرد چراکه در صورت عدم مدیریت اهدای کتاب وبال گردن کتابداران خواهد شد.
وی اضافه کرد: اینکه کتاب و نسخ بسیار نادر کتابخانه ها به امانت برده شود اما برگرداننده نشود تراژدی غم انگیزی است که باید جلوی این معضل را گرفت.
فرماندار بیرجند هم در این نشست گفت: همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی امسال یک کتابخانه به مجموعه کتابخانه های شهر بیرجند افزوده خواهد شد.
علی ناصری افزود: مجموعه بیرجند شناسی این جایگاه را دارد که در مرکز استان شکل بگیرد لذا پیگیری های لازم با اداره میراث فرهنگی در خصوص اختصاص یکی از آثار تاریخی یا باغ ها به این کار خواهیم بود.
وی بیان کرد: در خصوص موضوع افزایش سرانه مطالعه در شهرستان، در شورای اداری مدیران دستگاه های اجرایی را تکلیف کردیم تا به سمت کتاب و کتابخوانی بروند.
فرماندار بیرجند با بیان اینکه مدیران دستگاه های اجرایی باید خود عامل کتابخوانی باشند اظهار داشت: معتقدیم تا مدیران در حوزه اجرایی وارد حوزه افزایش اطلاعات و کتابخوانی نشوند نمی توان از دیگران این انتظار را داشت.
عضو شورای شهر بیرجند هم گفت: برای اینکه بوستان همجوار باغ اکبریه بیرجند به نام دکتر محمود رفیعی از مفاخر بیرجند نامگذاری شود شورای شهر تصمیم گیری کرد.
زهره موهبتی افزود: در نهایت اعضای شورای شهر تصمیم گرفتند در پارک خطی بلوار پیامبر اعظم (ص) که به هفت بهشت نامگذاری خواهد شد یکی از بوستان ها برای نصب تندیس مشاهیر شهر در نظر گرفته شود.
دکتر محمود رفیعی در حوزه های پزشکی و فرهنگی فعالیت‌های قابل تکریم و با ارزشی انجام داده و برای توسعه علم و فرهنگ به ویژه در منطقه بیرجند تلاش بسیاری کرده است.
کتاب «ویژه ‌نامه گویش‌ بیرجند» شامل 15 هزار واژه گویشی دستور گویش زبان فارسی توسط وی چاپ و منتشر شده است.
7557*3028

انتهای پیام /*


فرهنگي


تاريخ شفاهي


كتابخانه


بيرجند