گردشگری و توریسم

کارگاه صنعت دستی احرامی بافی در مهریز راه اندازی شد

به گزارش خبرنگار ایرنا، فرماندار، بخشدار و رئیس اداره میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری مهریز روز یکشنبه در بازدید از این کارگاه از نزدیک در جریان فرایند احرامی بافی و تولید آن در منطقه قرار گرفتند.
فرماندار مهریز در این بازدید با تاکید بر بسترسازی برای افزایش تولیدات صنایع دستی در این شهرستان گفت: با توجه به شناسایی ظـرفیت های بالقـوه رشته های بومی، مـحلی برای تولید محصـولات خاص، زمینه لازم برای افزایش تولیدات صنایع دستی فراهم می شود .
سیدمحمد رستگاری در ادامه، برگزاری دوره های مختلف هدفمند آموزش صنایع دستی برای علاقه مندان را برای ترویج و احیای صنایع دستی و هنرهای بومی منطقه خواستار شد.
وی اظهار داشت: احیای صنایع دستی موجب اشتغالزایی، پرکردن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان، ترویج و توسعه مشاغل خانگی و ایجاد اشتغال پایدار و درآمدزایی در شهرستان می شود.
به گفته فرماندار مهریز با افزایش توان تولید رشته های مختلف صنایع دستی، زمینه ورود این کالاها به بازارهای بزرگ و حتی بازارهای خارجی فراهم می شود و نتیجه این امر، توسعه و رشد اقتصاد محلی و رشد فرهنگ تجارت منطقه ای است.
رستگاری بیان داشت: حمایت دستگاه های دولتی و بخش های خصوصی نقش مهمی برای رسیدن به این اهداف دارد و باید همه مسئولان برای گسترش آن اقدام کنند.
همچنین سرپرست اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مهریز گفت: رشته های صنایع دستی چاقوسازی، سنگ تراشی و ترکه بافی این شهرستان در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
الهام جلوداری افزود: هم اکنون در این سه رشته 15 هنرمند در مرکز شهرستان مهریز فعالیت دارند و سایر رشته های فعال صنعت دستی منطقه شامل گیوه بافی، تخت کشی، قالی بافی، معرق کاری ، منبت کاری، سرمه دوزی و کار روی چوب و شیشه است.
وی خاطر نشان کرد: هم اکنون 100 هنرمند به صورت فعال در رشته های مختلف صنایع دستی شهرستان مشغول کار هستند.
این مسئول یادآور شد: برای احیا و حفظ صنایع دستی در سال های اخیر دوره های آموزشی، برپایی نمایشگاه و دوره بازاریابی برگزار شد.
صنایع دستی نوعی کار است که در آن لوازم تزئینی و کاربردی تنها با استفاده از دست یا ابزار ساده ساخته می‌شود، معمولا این کلمه به روش های سنتی ساختن کالاها اطلاق می‌ شود.
لوازمی که به صورت تولید انبوه و یا با ماشین آلات مختلف ساخته ‌شوند جزو صنایع دستی نیستند.
احرامی پارچه ای است که به عنوان دیوارکوب، رومبلی، روی پشتی و همچنین مورد استفاده حجاج قرار می گرفته و در حال حاضر با تغییر کاربری به عنوان رومیزی، سجاده ، جانماز و غیره مورد استفاده است .
روستای بنادک سادات با 2 هزار نفر جمعیت در 30 کیلومتری شمالی غربی مهریز قرار دارد.
مهریز که بنای اولیه آن را به مهرنگار دختر انوشیروان ساسانی نسبت می دهند 600 اثر تاریخی و فرهنگی دارد که تاکنون 100 اثر آن در فهرست آثار ملی ثبت شد.
مرکز شهرستان 50 هزار نفری مهریز در 30 کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.
7536/ 2047/

انتهای پیام /*


فرهنگي


صنايع دستي


احرامي بافي


شهرستان مهريز