گردشگری و توریسم

50 محوطه باستانی در پایین دست زاینده رود اصفهان شناسایی شد

به گزارش ایرنا، پایگاه اینترنتی دانشگاه هنر اصفهان روز شنبه اعلام کرد : گروه باستان‌ شناسی دانشکده حفاظت و مرمت این دانشگاه، مطالعات خود در بخش پایین دست رودخانه زاینده رود در منطقه ‘کفرود’ از زیر حوضه مهیار جنوبی را آغاز کرده است.
کفرود منطقه ای در اطراف شهر ورزنه در حدود 100 کیلومتری شرق شهرستان اصفهان است که آب مورد نیاز کشاورزی در آن از زاینده رود تامین می شد.
فصل نخست این مطالعات شامل بررسی منطقه در تیر امسال با انجام مطالعات سنجش از دور و پیمایش گام به گام با حضور استادان و دانشجویان گروه باستان شناسی آغاز شد.
در این مرحله، 50 محوطه از دوره‌های مختلف پیش از تاریخ تا اسلامی و آثار شاخصی از قبیل مهره های سنگی، آثار مفرغی، سکه و تنوع گسترده‌ای از سفال شناسایی شد.
در شهریور امسال نیز کاوش باستان ‌شناسی در 2 محوطه مهم از میان محوطه های شناسایی شده توسط استادان و دانشجویان گروه باستان شناسی و باستان سنجی صورت گرفت که موجب شناسایی بقایای معماری و آثار ارزشمندی شد.
دانشگاه هنر اصفهان اعلام کرد که گروه های باستان شناسی، باستان سنجی، مرمت اشیا و مرمت بنای این دانشگاه در حال پژوهش بر روی آثار و اشیای حاصل از این فعالیت میدانی هستند و امید است که در آینده نزدیک تعدادی پایان نامه دانشجویی و طرح پژوهشی به تصویب دانشگاه برسد و با همکاری گروه موزه داری، داده های حاصل از این مطالعات و اشیا بعد از مرمت در قالب موزه دانشگاهی به نمایش درآیند.
در این گزارش تاکید شده است که با انجام مطالعات منسجم باستان ‌شناسی، تاریخی و جغرافیایی در حوضه زاینده رود، شواهدی ارزشمند و متعدد از دوره‌های فرهنگی مختلف آشکار می شود که دانش ما را نسبت به زیست بشر در مرکز فلات ایران افزایش می دهد.
زاینده‌ رود بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران به طول 350 کیلومتر است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زرد کوه بختیاری سرچشمه می گیرد و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌ رود و در نهایت به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می ‌ریزد.
این رودخانه از هزاران سال پیش تاکنون با تامین آب آشامیدنی و کشاورزی حوضه های آبریز گسترده اطراف خود، امکان زندگی، استقرار بشر و تمدن سازی را فراهم کرده است.
3011 / 6022

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


كاوش باستان شناسي


زاينده رود


اصفهان