اخبار گردشگری

سفر به جزیره در ژانر وحشت

زمانی که نام خلیج فارس و جزیره های آن را می شنویم، «آفتاب سوزان جنوب»، «موج های دریا» و «سواحل نیلگون» نخستین چیزهایی است که به ذهنمان متبادر می شود. اما این تمام ماجرا نیست و سفر به جنوب روی دیگری هم دارد. جزیره قشم که وسیع ترین جزیره خلیج فارس است، قدمتی تاریخی دارد و گوشه و کنار آن پر است از مناظر طبیعی حیرت انگیزی که مشابه آنها را در سرزمین اصلی نمی توان یافت.

حضور این عناصر در کنار یکدیگر و در فضایی بکر و نیمه متروک، سمفونی دلهره آوری را رقم زده که وسوسه سفر به آن را به جان هر گردشگری می اندازد که به دنبال تجربه سفری با رنگ وبویی هیجان انگیز و آمیخته به وحشت است.

در کنار قلعه های مختلفی که در گوشه و کنار جزیره رها شده اند و بازدید از آنها دل پرجراتی می خواهد، یکی از این عجایب طبیعی قشم «تنگه چاهکوه» است. سرسرایی از شیارهای زیبا و عمیق که بر اثر سال ها فرسایش طبیعت با آب باران حاصل شده و نمایی حیرت انگیز از حجم ها، حفره ها و تندیس های طبیعی به وجود آورده است.

اما اوج این تجربه هیجان انگیز، بدون شک، در «دره ستارگان» رقم می خورد؛ جاذبه ای عجیب و اسرارآمیز که به قدری کوه ها و عناصر طبیعی موجود در آن وهم انگیز و مخوفند که از سوی محلی ها «دره ارواح» نیز خوانده می شود. اکثر تورهای بازدید از این جاذبه سحرانگیز طبیعی نیز در روز انجام می شود و دلیل آن یک چیز است؛ احتمال اینکه بازدیدکنندگان در روشنایی روز در بازدید از این منطقه دچار ترس شوند، کمتر است! چراکه با تاریک شدن هوا و غروب خورشید، فضای دره ستارگان دلهره آورتر می شود؛ باد شروع به وزیدن می کند و با عبور در میان دالان های پیچ در پیچ و حفره های موجود در صخره ها، صداها انعکاس عجیبی پیدا می کنند و به وهم زدگی بازدیدکنندگان دامن می زند.

دسترسی به دره ستارگان با خودرو امکان پذیر است. برای بازدید از این منطقه و در صورتی که با خودروی شخصی خود سفر نمی کنید، پیشنهاد می شود یک تاکسی کرایه کنید یا در قالب تورهای منظمی که شهر قشم را به مقصد دره ستارگان ترک می کنند، سفر کنید که هر دو هزینه معقولی دارند. تخمین زده می شود که این جاذبه طبیعی ۲ میلیون سال پیش و با فرسایش طولانی مدت کوه های منطقه بر اثر توفان و تندباد و باران های موسمی ایجاد شده باشد، هرچند که ساکنان محلی عقیده دیگری دارند. آنها معتقدند این منطقه بر اثر اصابت ستاره ای از آسمان به خاک این جزیره حادث شده و شدت این برخورد به قدری بوده که خاک از زمین جزیره به هوا بلند شده و در همان حالت خشک شده است.

هیچ یک از ساکنان بومی شب هنگام به دره ستارگان نمی روند؛ چرا که بر این باورند با تاریک شدن هوا، این منطقه محل رفت و آمد ارواح و جن ها می شود و ورود انسان ها به آن موجب عصبانیت و خشم این موجودات ماورا ءالطبیعه می شود. از همین رو گاهی ممکن است مانع از اقامت شبانه گردشگرانی شوند که باکی از ترس و وهم شبانه این منطقه ندارند.

منطقه ای که شب هنگام به قدری رعب آور و ترسناک می شود که هرگز آن را فراموش نخواهید کرد؛ اما شاید اگر بدانید که یکی از بی نظیرترین آسمان های ایران با تعداد سرسام آوری ستاره بالای سرتان است، بر ترس غلبه کنید. انتخاب رفتن به چنین سفری با خودتان است و «دره ارواح» همواره به انتظارتان نشسته است!

« دنیای سفر » این نوشته را از «
دنیای اقتصاد » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.