گردشگری و توریسم

بسته حمایتی گردشگری مرهمی بر معضلات هتل داران

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری، پس از تدوین بسته اول ارزی دولت و تعلق ارز 4200 به کالاهای ضروری، صنعت گردشگری ایران با افزایش نرخ های سفر مواجه و جایگاه آن متزلزل شد.
برای مقابله با وضع پیش آمده اقتصادی و در راستای اولویت دولت مبنی بر تقویت گردشگری، «علی‌اصغر مونسان» معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری در حمایت از این صنعت، از ارائه بسته حمایتی در گردشگری در مرداد ماه سال جاری سخن گفت. بسته ای که موضوع آن مالیات بر ارزش افزوده، حمایت از جامعه هتلداران و دفاتر خدماتی مسافرتی خواهد بود.
همچنین در این بسته به مواردی چون قیمت هواپیمایی، تسهیل ورود گردشگران خارجی، نظارت بر مراکز اقامتی و … اشاره شده است اما همچنان جزئیات این بسته مطرح نشده است. چنانکه «محمد ثابت اقلیدی» مدیرکل نظارت و ارزیابی گردشگری سازمان اخیرا گفته است که «به دلیل جوانب مختلف بسته، باید از سوی مجلس قوانینی تصویب و این بسته از سوی برخی سازمان ها و ارگان ها مورد تایید و حمایت قرار گیرد تا در نهایت بشود آن را به دولت ارائه داد.» او با اشاره به روند زمانبر بودن آن بیان کرده است که «در این بسته به نکات مختلفی اشاره شده و تحریم های آبان ماه را نیز لحاظ کرده ایم تا با توجه به اتفاقات آینده که ممکن است کل کشور را تحت تاثیر قرار دهد آمادگی داشته باشیم.»
همانطور که اشاره شد یکی از موضوعات این بسته، حمایت از جامعه هتل داران است.
«جمشید حمزه زاده» رئیس جامعه هتلداران ایران با انتقاد از تحمیل عوارض و مالیات‌های مختلف توسط سازمان مالیات و شهرداری‌ها بیان کرده است که «هتل ها به دلایل مختلف از سوی ماموران سازمان بیمه نیز جریمه می شوند حتی از سوی شهرداری ها می بینیم که نگاهها سلیقه ای و عوارض متفاوتی وضع می‌شود…، هتلداران با مشکلات زیادی روبرو شده اند.»
موضوع دیگری که برخی از هتل ها با آن مواجه هستند، جریمه وام های بانکی و هزینه های سنگین حامل های انرژی است.
در این باره حمزه زاده گفته است: اکثر دوستان ما وام های سنگین گرفته اند و امروزه به دلایل شرایط سخت قادر به پرداخت نیستند و بسیاری منتظرند تا این جرایم زیاد شود و هتل را مصادره کنند.
وی درباره هزینه حامل های انرژی در نخستین همایش سراسری هتلداران ایران در اوایل مهرماه بیان داشت: هزینه حامل‌های انرژی بالا رفته و اگر در گذشته هزینه آب برای یک هتل دو ستاره ١٥ میلیون تومان بود؛ این میزان در حال حاضر به ٦٠ میلیون تومان رسیده است.
حمزه زاده بیان کرد: موضوع دیگر درباره دریافت نرخ ارزی از گردشگران خارجی است. امروزه باید گفت عملا هتل ها را مفت به خارجی ها می دهیم. هتل سه ستاره فولبرد 10 یا 8 دلار است در واقع ما هتل ها را ارزان به گردشگران خارجی می دهیم. با تدوین راهکارها این موافقت گرفته وهتل ها را به قیمت ارزی به گردشگران خواهیم داد.
وی در این همایش خواسته های جامعه هتلداران ایران را چنین جمع بندی نمود: علاوه بر موضوع معافیت صد درصد مالیاتی برای یک دوره مشخص، کاهش هزینه‌ های حامل‌های انرژی، دریافت نرخ ارزی از گردشگران خارجی، تعیین تکلیف وضعیت مهمانسراهای دولتی و مراکز اقامتی غیرمجاز از جمله درخواست‌های ما در بسته حمایتی است که قطعا می‌ تواند سبب پیشرفت صنعت گردشگری شود.
برای بررسی مشکلات هتلداران، پژوهشگر ایرنا با سه مسوول از هتل های ایرانگردی و جهانگردی، هلدینگ هتل های پاسارگاد و هتل های هما گفت وگو کرد که برآیند گفت وگوها بر این بود که گرچه هتل ها با کاهش سطح اشغال واحدهای اقامتی شان مواجه اند اما هرکدام برای برون رفت از این وضعیت اقدامات و ابتکاراتی داشته اند که در ادامه می آید.
«ایمان یعقوبی» مسوول روابط عمومی و تبلیغات گروه هتل های ایرانگردی و جهانگردی به ایرنا گفت: این گروه پنجاه سال سابقه ارائه خدمات و پذیرایی دارد. این مجموعه هتل ها با تعداد 54 هتل و اقامتگاه در سراسر کشور، بخاطر بدهی های دولت، از آن جدا و سهام آن به طور 50- 50 بین سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری تقسیم و اداره آن خصوصی شد.
یعقوبی با اشاره به کاهش شمار گردشگران خارجی از کشورهای اروپایی و آمریکا در سه ماه اخیر، گفت: البته این منزله صفر شدن بازار ما نیست.
وی درباره راهکارهای مقابله با این وضعیت گفت: صنعت هتلداری، از ارائه خدمات درآمد دارد نه از تولید کالا و این صنعت وابسته به رونق گردشگری است. بنابراین ما برای حفظ صنعت هتلداری در سطح کلان به دنبال تقویت هویت ایرانی هستیم و بدین منظور کمپین گردش ایرانی را راه انداخته ایم
مسوول روابط عمومی و تبلیغات گروه هتل های ایرانگردی و جهانگردی تصریح کرد: تنها راه برون رفت از شرایط فعلی، توسعه و رونق گردشگردی داخلی است و کمپین گردشگری ایرانی می تواند کمکی کند. مجموعه ایرانگردی و جهانگردی مجری ارائه تورهای بازنشستگی کشور است و تخفیف 50 درصدی برای بازنشستگان در نظر گرفته شده است. همچنین باتوجه به کاهش حضور گردشگران اروپایی، ما باید در ورود گردشگر از کشورهای همسایه و کشورهای عربی سرمایه گذاری کرد که ما هم از آنان بی بهره نیستیم.
«عادل شجاعی» مدیر روابط عمومی هلدینگ هتل های پاسارگاد نیز گفت: این مجموعه از سال 92 شروع به کار کرد و اولین هدلینگ خصوصی هتلداری در ایران است که کار را با چند هتل آغاز کردیم و الان تقریبا تعداد هتل ها به 14 هتل رسیده است. به لحاظ مدیریتی هتل هایی را تحت پوشش داریم و اخیرا اقدام به ساخت هتل و اقدام به خرید هتل کردیم.
وی گفت: ما قطعا با وجود تحریم ها با کاهش گردشگر خارجی مواجه خواهیم بود و اوضاع هتل ها در مجموع بسامان نیست. بخش عمده مسافران ما گردشگران داخلی هستند و آنان با این شرایط توان پرداخت هزینه هتل را ندارند و یا شیوه های دیگری برای اقامت خودشان انتخاب می کنند.
شجاعی گفت: گروه ما نزدیک دو سال برای ورود گردشگران خارجی برنامه داشته است. ما در 11 نمایشگاه خارجی در کشورهایی مثل انگلیس، آلمان و ایتالیا شرکت کردیم و پیش بینی ما برای نیمه دوم امسال، 2هزار و 500 گردشگر ورودی است. ما بسته هایی را از معرفی جاذبه ها تا برنامه ریزی جامع برای تورهای مسافرتی و اقامت مسافران خارجی در هتل های خودمان در شهرها ارائه می دهیم. ما در زمینه هتلداری الکترونیک برنامه ریزی کرده ایم، چنانکه بیزینس ها امروزه در شبکه های اجتماعی حضور فعالی دارند، ما نباید از آنان عقب بمانیم.
وی درباره هتل های خصوصی گفت: خصوصی ها از ارگان های دولتی دغدغه مند تر هستند. هلدینگ های موجود در هتلداری دولتی هستند و ممکن است دغدغه پیشرفت را نداشته نباشند اما هتل های خصوصی دغدغه بیشتری دارند تا به استاندارهای جهانی نزدیک شوند و رضایت مندی مسافران داشته باشند.
«رضا ابراهیمی مقدم» مدیر مرکز آموزش گروه هتل های هما نیز به ایرنا گفت: به رغم برنامه ریزی و اهداف بلند مدت در وضعیت هتل داری و گردشگری در ایران،متاسفانه با مسائل عدم ثبات سیاسی، روابط بین الملل و اقتصادی مواجهیم که باعث شده است به آن اهداف و نتایجی که دولت می خواهد نرسیم. بیشترین مشکل اساسی ما تاثیرگذاری بحث عدم ثبات اقتصادی و سیاسی است. اگر هم این شرایط بهبود یابد، ما همچنان مشکلاتی در زیرساخت ها مثل حمل و نقل، مراکز اقامتی و… داریم.
وی گفت: گروه هتل های هما در گذشته کاملا دولتی و زیر مجموعه ایران ایر بود ولی چند سالی به خاطر دیون و بدهی دولت به هلدینگ گردشگری تامین اجتماعی واگذار شده است. این واگذاری منجر به این شده است که هتل های هما از یک مجموعه که حرفه اصلی اش گردشگری بوده جدا شود و به جایی وابسته شود که در گردشگری، حرفه ای نیست.
وی درباره وضعیت موجود هتل ها گفت: بخشی از امید ما گردشگر داخلی بود که با وضعیت داخلی و افزایش قیمت ها ناامید شدیم. بخش گردشگر خارجی الان ریزش داشته که تعدادی از آنان برای روابط تجاری در هتل های تهران مستقر بودند که در حال خروج از ایران هستند. باتوجه به اینکه چندان در فضای بین المللی جو خوبی درباره ایران نیست. البته بعد از برجام وضعیت هتل های شیراز و اصفهان خیلی خوب شد ولی الان با این شرایط باعث شد هتل های خوب افت پیدا کنند و اگر این وضعیت ادامه یابد در چندین ماه آینده هتل ها ورشکست خواهند شد.
ابراهیمی مقدم اضافه کرد: هتلی را سراغ دارم که 150 نفر نیرو داشت و از سه ماه پیش 60 نفر از نیروهایش را بیرون کرد. با کاهش سودآوری هتل ها صاحبان هتل پرسنل های قراردادی و روزمزد را سریعا بیرون می کنند چون توان اداره هتل را ندارند. این یک رابطه است که با افزایش مسافرت ها و حضور گردشگر در هتل ها رونق اقتصادی بیشتر می شود و سطح اشتغالزایی هم افزایش پیدا می کند و در وضعیت کنونی با کاهش مسافر ما با کاهش سطح اشتغال این حوزه مواجه ایم و هتل ها تعطیل می کنند.
ابراهیمی مقدم در نقد شیوه هتل سازی در ایران گفت: در هتل سازی امکان سنجی و نیازسنجی صورت نمی گیرد که آیا نیاز هست هتل پنج ستاره ساخته شود، به طور مثال چه کسانی به مشهد سفر می کنند و در چه هتل هایی اقامت دارند، آیا همه می توانند در هتل های پنج ستاره اقامت داشته باشند. شرکت های خصوصی یا دولتی بدون نیازسنجی هتل می سازند و بعدا در اداره آن ناتوان می شوند. ما باید به سمت ساخت هتل های اقتصادی در شهرها برویم که هزینه هاش را مردم بتوانند پرداخت کنند و سطح خدمات هم استاندارد باشد. اینطور می توان درصد هتل ها را بالا برد و همچنین صاحبان سرمایه و هتل ها بتوانند مخارج شان را تامین کنند و از عدم تعادل خارج شوند. چنانکه ما با کاهش سطح اشتغال هتل ها مواجهیم. مشهد مقدس به عنوان قطب گردشگری، بیشتر هتل های ایران را دارد که میانگین درصد اشغال شان، حدود زیر 50 درصد است که به این معنی است که هتل ها سود نمی کنند.
وی در انتها به راهکارهای پیش رو اشاره کرد و گفت: آقای مونسان در چارچوب سیاست های دولت و طرح های بلند مدت، به دنبال افزایش پذیرش گردشگر در ایران هست، مثل بسته های حمایتی برای هتل ها. مسوولان باید با صاحبان و مدیران این صنعت جلسه داشته باشند تا ببییند چه طور می توانند از هتل ها حمایت کنند که بیکاری بیش از این افزایش پیدا نکند. با کمک ها و حمایت های مالی دولت مثل معافیت های مالیاتی یا بحث انرژی ها شاید بتوان جلوی ورشکستگی هتل ها را گرفت ولی مشکل اساسی این صنعت با تجهیز زیرساخت ها، نیازسنجی ها و شناخت مناطق امکان پذیر است.
در مجموع به نظر می رسد با توجه به اینکه هتل ها و مراکز اقامتی یکی از مهم ترین ارکان صنعت گردشگری شمرده می شوند و از پتانسیل های کارآفرینی در کشور هستند، باوجود نوسانات ارزی و افزایش هزینه ها، هتلداران این بیم را دارند که با کاهش سطح اشغال واحدهای اقامتی مواجه شوند و در نهایت مجبور به تعطیلی شوند. با این شرایط هتلداران، بیش از پیش منتظر ارائه بسته های حمایتی از جانب دولت و آقای مونسان هستند تا مرهمی بر مشکلات شان باشد.
پژوهشم**ر-ش**1552

انتهای پیام /*


اقتصاد


بسته حمایتی


هتل داران


گردشگری