گردشگری و توریسم

استاد چاروق دوزی زنجانی دیده از جهان فروبست

به گزارش ایرنا، به گفته معاون صنایع دستی، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان استاد آراز علی محمدی هنرمند پیشکسوت چاروق دوزی زنجان بود که در تولید انواع چاروق مهارت منحصر به فردی داشت.
الناز خدایی فرد اظهار داشت: از ویژگی های خوب استاد آراز علی محمدی، تربیت شاگرد و انتقال هنر و مهارت خود به نسل های امروز بود.
استاد آراز علی محمدی متولد 1324 در شهر زنجان بود که از سن 10سالگی در زمینه چاروق دوزی فعالیت می کرد.
مغازه کوچک آراز علی محمدی در راسته حجه الاسلام، در بازار سنتی زنجان، واقع است.
به گزارش ایرنا معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور نیز روز پنجشنبه در پیامی درگذشت استاد آراز علی محمدی را تسلیت گفت.
در پیام پویا محمدیان آمده است: استاد آراز علی محمدی، استاد برجسته و پیشکسوت بی‌مثال و صاحب‌نام، چاروق دوز ایران از سرای فانی رخت بربست و راه دیار باقی پیش گرفت. استادی که بسیاری از استادان کنونی افتخار شاگردی و پیروی از او را داشتند و بی‌شک درگذشت این عزیز لطمه‌ای است که جبران آن اگر ناممکن نباشد، بسیار دشوار خواهد بود.
چاروق نوعی پای پوش سنتی است که با استفاده از چرم گاوی، نخهای ابریشمی رنگی و نخ گلابتون در انواع مختلف: توری، پرده بند و تمام چرم (پشت باز و پشت بسته) تولید می شود.
بر اساس کشفیات باستان شناسی ریشه صنایع چرمی در استان زنجان به 2 هزار سال قبل می رسد.
قدمت هنر چاروق دوزی در زنجان به دوره ساسانی و اوج تزئینات آن به دوره صفوی می رسد که زیبایی و تنوع طرح و نقوش آن، هر هنرشناسی را شیفته نقوش انتزاعی و اصیل خود می کند.
3088/6085

انتهای پیام /*


فرهنگی


آراز علی محمدی


چاروق دوزی


صنايع دستي