گردشگری و توریسم

خانه تاریخی سوخکیان داراب در دست مرمت است

روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، در گزارش روز پنجشنبه خود از قول مصیب امیری افزود: با توجه به بررسی های فنی، ضرورت مرمت بخش هایی از این اثر ارزشمند، در دستور کار قرار گرفت.
وی بیان کرد: مساحت این خانه تاریخی 2 هزار مترمربع است که از این میزان تنها 120متر مربع آن در تملک میراث فرهنگی است.
امیری اظهار داشت: مرمت طاق آجری زیرزمین، اجرای عملیات سبک سازی و پوشش چوبی راهرو زیر زمین و عمارت اصلی، تعمیر ازاره های سنگی بخش های داخلی بنا، عملیات استحکام بخشی ستون های گچی ایوان اصلی، تعمیر بادگیر عمارت، تعمیر آجرها و نمای داخلی بنا با تکیه بر اصول علمی مرمت و همچنین جمع آوری و بارگیری آوارهای داخلی این خانه هم اینک در دست انجام است.
وی اضافه کرد: مقرر شده، عملیات مرمت این خانه تاریخی با اعتبار 2 میلیارد و 800 میلیون ریال و در قالب چهار مرحله صورت گیرد که تا کنون حدود 2 میلیارد ریال برای انجام این کار هزینه شده و پیش بینی می شود تا قبل از پایان سال 97به اتمام برسد.

** پیگیر تملک دیگر بخش های خانه تاریخی سوخکیان هستیم
مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان داراب هم گفت: از طریق نماینده شهرستان داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی، پیگیر تخصیص اعتبار برای تملک دیگر بخش های این خانه تاریخی هستیم که در صورت عملیاتی شدن این اقدام، خانه سوخکیان به بازارچه دائمی صنایع دستی داراب تبدیل می شود.
داوود مرادی افزود: در طول یک سال گذشته، هر چهارشنبه در این خانه تاریخی، بازارچه موقت صنایع دستی برپا شده تا زمینه برای دائمی شدن آن مهیا شود.
خانه سوخکیان داراب با 2 هزار متر مربع زیر بنا، دارای سه بخش تیمچه ورودی، حیاط اندرونی و حیاط بیرونی است. از تزیینات این بنا که بر ارزش آن افزوده است می توان به گچ بری ها و نقاشی های متنوع و منحصر به فرد در سقف ها و نمای ساختمان، تزیینات آجر کاری، استفاده از کاشی با طرح و رنگ های متفاوت و زیبا در ازاره بنا و همچنین مزین بودن ستون ها به گچ بری های زیبا اشاره کرد.
خانه تاریخی سوخکیان داراب که در خیابان هلال احمر این شهر واقع شده، یازدهم دی ماه سال ۱۳۸۰خورشیدی با شماره ۴۶۷۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
شهرستان داراب در فاصله 225 کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار دارد.
9873 /6118

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


مرمت خانه تاريخي


داراب