گردشگری و توریسم

جشنواره انار اورامان در روستای ناو آغاز شد

به گزارش خبرنگار ایرنا، اکیپی از خبرنگاران و عکاسان استان کردستان برای پوشش خبری و تصویری جشنواره انار اورامان راهی این منطقه شدند.
برای رسیدن به این منطقه از شهرهای سنندج، روانسر و پاوه گذشتیم، روستای هجیج که پایان حوزه استحفاظی کردستان و در خاک کرمانشاه است را پشت سر گذاشتیم و بعد از طی پنج کیلومتر به روستای ناو در کردستان رسیدیم.
اورامانات منطقه ای است که در هر 2 استان کردستان و کرمانشاه قرار دارد، ناو،نخستین روستای منطقه اورمانات کردستان از مسیر مذکور است، که بر اساس سرشماری سال 95 ، 148 خانوار و 485 نفر هم جمعیت دارد.
روستای ناو در میان‌ چندین کوه واقع شده و آبادی صعب العبور با معماری سنتی و پلکانی است.
به محض رسیدن ما به این روستا مورد استقبال جمعی از مردم خونگرم و مهمان نواز، دهیار و امام جمعه قرار گرفتیم تا افتتاحیه جشنواره انار اورامان در این روستا برگزار شود.
مراسم افتتاحیه با قرائت آیاتی از کلام الله مجید توسط محمود داودی یکی از روشندلان و حافظان قرآن کریم و از اهالی روستای ناو آغاز شد.
امام جمعه و دهیار روستای ناو که خود اجرای این برنامه را هم برعهده داشت، گفت: در چندین آیه از قرآن کریم هم چون آیه 141 سوره انعام و آیه 68 سوره الرحمن از انار نام برده شده است.
رئیس شورای اسلامی روستای ناو با اشاره به اینکه این روستا 97 کیلومتر با مرکز شهرستان سروآباد فاصله دارد، اظهار داشت: مدرسه در مقاطع ابتدایی و متوسطه اول در این روستا وجود دارد.
محمد رشید شریفی افزود: این روستا از راه ارتباطی مطلوبی برخوردار نیست امیدواریم برگزاری این جشنواره مایه خیر شود و مسئولان نگاه ویژه ای به آن ‌کنند.
وی از خبرنگاران و عکاسان حاضر در این جشنواره خواست قبل از انعکاس جاذبه های گردشگری این منطقه کمبودها و مشکلات آنرا بیان کنند.
رئیس شورای اسلامی روستای ناو یادآورشد: سال 56 لوله کشی فاضلاب و آب به طور خودیاری انجام شده است.

** تولید پنج هزارتن انار در سروآباد
معاون امور اجرایی فرماندار شهرستان سروآباد هم در این مراسم گفت: این شهرستان دارای 81 هزار هکتار جنگل، 26 هزار هکتار مرتع و 13 هزار و 947 هکتار اراضی باغی و زراعی است.
محمود عبدی با اشاره به اینکه 43 درصد اراضی کشاورزی این شهرستان آبی و‌مابقی دیم است، افزود: محصولات باغی عمده این منطقه توت فرنگی، گردو، انار، انجیر، انگور و سیب است.
وی مساحت باغات انار این شهرستان را 350 هکتار اعلام کرد و افزود: متوسط تولید انار در این منطقه 18 تن در هکتار است.
معاون امور اجرایی فرماندار شهرستان سروآباد با بیان اینکه بیشترین میزان انار تولید شده در باغات این منطقه 30 تا 35 هکتار است، اضافه کرد: پیش بینی می شود امسال پنج هزار تُن انار در باغات این شهرستان‌ تولید شود.
عبدی اضافه کرد: متاسفانه احداث سد داریان منجر به نابودی سطح بالایی از باغات درجه یک این شهرستان شد.
بعد از این سخنرانی ها ‌تعدادی از دختران و پسران این روستا که لباس محلی در رنگ های مختلفی پوشیده بودند، هر کدام با سبدهای اناری که بر روی سر داشتند وارد مراسم شدند و سپس سبدها را بدست گرفتند و آن را مقابل مسئولان حاضر قرار دادند و این روند به رقص انار در این منطقه شهرت یافته است.
در بخش دیگری از این مراسم، هوره که موسیقی خاص این منطقه است توسط محمد یوسف علی نژاد که 68 سال سن داشت، اجرا شد.
مراسم افتتاحیه که به اتمام رسید اکیپ رسانه استان از باغات انار این روستا بازدید کردند.
تردد در جاده بین باغات این روستا به دلیل توپوگرافی منطقه و صعب العبور بودن و اینکه اقدامی هم در راستای ایجاد مسیر دسترسی آسان تر و مسطح کردن آن تاکنون‌ نشده، بسیار سخت است.
سختی مسیر بحدی است که هر رهگذری که اهل اورامانات نباشد، تنها می تواند چشم ‌به زمین بدوزد تا مراقب باشد زمین نخورد و اینگونه از دیدن زیبایی باغات موجود لذت و بهره آنچنانی نمی برد.
یکی از مطالبات مردم روستا از ادارات ذیربط به ویژه سازمان جهادکشاورزی کردستان کمک به آنها در ایجاد جاده بین باغات است.
از دیگر مشکلات منطقه اورمانات علاوه بر کمبود زمین این است که قسمت اعظم اراضی این منطقه جزو اراضی ملی و منطقه حفاظت شده است به همین دلیل در همین اراضی کم منطقه هم امکان کار عمرانی حتی توسعه باغات برای آنها مهیا نیست.
رئیس شورای اسلامی روستای ناو به خبرنگار ایرنا گفت: قرار بود در این روستا کاداستر اجرا شود که به طور کامل به اجرا درنیامد.
محمد رشید شریفی افزود: بیشتر اراضی منطقه جزو اراضی ملی و‌منطقه حفاظت شده است و نمی توان در آن کار عمرانی و توسعه باغات داشته باشیم و اگر هر یک از اهالی روستا خودسرانه اقدام به ایجاد باغ کند جریه نقدی خواهد شد.
بیشترین مساحت باغات انار شهرستان سروآباد مربوط به روستاهای گواز، بلبر، ژیوار، سلین، رودبار و دلمرز است.
همه ساله از اواسط مهرماه توسط 700 نفر بهره بردار، برداشت انار از باغات شهرستان سروآباد آغاز می شود و‌تا اواخر آبان ماه هم به طول می انجامد.
اختتامیه جشنواره انار به همت جهاد دانشگاهی استان کردستان روز جمعه در روستای سلین اورامان برگزار خواهد شد.
7348/6108

انتهای پیام /*


فرهنگی


جشنواره انار


اورامان


روستای ناو