گردشگری و توریسم

استان مرکزی پایتخت سنگ نگاره های ایران است

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی، سید « محمد حسینی» افزود: 20 ویژه سنگ نگاره ها در استان شناسایی شده که 24 نقطه آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و 10 نقطه نیز در حال تکمیل پرونده برای ثبت قرار دارند و بقیه نقاط نیز با توجه به محدودیت ثبت به صورت سالانه مستند نگاری می شوند.
وی اظهار داشت: با توجه به این آمار باید استان مرکزی را پایتخت سنگ نگاره های ایرن دانست که نمونه بارز آن سنگ نگاره های تیمره خمین است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: سنگ نگاره ها، سنگ های بسترساز فرهنگ استان هستند از این رو نگهداری از آنها بسیار حیاتی است از همین رو تا کنون فعالیت چند معدن که سلامت این آثار را تهدید می کرد متوقف شده است .
رئیس گروه حفظ و احیا بناهای تاریخی اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی نیز گفت: برآورد اولیه نشان می دهد حداقل 200 هزار سنگ نگاره در استان مرکزی وجود دارد.
«اسماعیل شراهی» افزود: استان مرکزی بیشترین تعداد محوطه های سنگ نگاره ها را ثبت ملی کرده و با شتاب فراوان، تکمیل پرونده باقی محوطه ها را در دستور کار دارد.
وی اظهار داشت: در حال حاضر 24 نقطه از سنگ نگاره های استان در شهرستان های اراک، خمین، تفرش، خنداب، دلیجان، کمیجان و شازند در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اند و تکمیل پرونده باقی نقاط نیز در دست تهیه است.
بیش 21 هزار سنگ نگاره در مساحتی حدود 150 کیلومتر مربع در استان مرکزی وجود دارد که قدمت بعضی از آن ها به بیش از 40هزار سال می رسد.
6991/3075

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


سنگ نگاره


استان مركزي