گردشگری و توریسم

خمره ساسانی در قرچک کشف شد

مجید ژاله نیا روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در پی حفر یک قبر در محوطه امامزاده عبدالله (ع) روستای داود آباد ، آثاری از یک خمره سفالی نمایان شد که کارگران ، موضوع را با اعضای شورای روستا در میان گذاشتند.
وی افزود: پس از هماهنگی های به عمل آمده با عوامل انتظامی، میراث فرهنگی و دادستانی قرچک، ادامه عملیات حفاری به منظور بررسی دقیق و کارشناسی موضوع به میراث فرهنگی واگذار شد که با حضور کارشناسان سازمان میراث فرهنگی ، کار خاک برداری از کناره های این خمره سفالی که با توجه به نقش و نگار روی آن ، به دوره ساسانیان تعلق دارد انجام شود.
وی اظهار داشت : قدمت زیاد این خمره و فشارهای ناشی از وجود لایه های مختلف خاک بر روی آن باعث ایجاد ترک های متعدد در دیواره ها و کف آن شده بود و تلاش گردید تا با گچ اندود کردن داخل این قطعه سفالی ، خمره به طول سالم خارج شود ولی این امر میسر نشد و در هنگام خروج ، این شیئ تاریخی در چند ناحیه با شکستگی مواجه شد.
ژاله نیا ارتفاع این خمره را 140 سانتی متر اعلام کرد و اظهار داشت : تصور مردم از خمره ، دفینه با سکه های طلا و یا آثار ارزشمند است در صورتی که از این خمره ها با هدف نگهداری حبوبات ، گندم و جو به خاطر در امان ماندن از آفات و موش استفاده می شد و هیچ شیئ قیمتی در کنار آن وجود نداشت.
وی تصریح کرد: در مجاورت این امامزاده ، دو محوطه و تپه باستانی واقع شده که یکی از این تپه ها در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری قرچک اظهار داشت: با هماهنگی اداره اوقاف ، هیأت امنا و اعضای شورای اسلامی ، هر گونه حفر قبر در شعاع 20 متری محل کشف این خمره ممنوع شده است.
ژاله نیا گفت : هم اکنون این خمره در اختیار اعضای شورای اسلامی روستا قرار گرفته تا پس از مرمت ، در معرض دید علاقمندان قرار گیرد.
شهرستان قرچک با 270 هزار نفر جمعیت در 30 کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.
تهرام/7254//1348

انتهای پیام /*


اجتماعی


میراث فرهنگی


خمره سفالی


ورامین